Feb 10, 2011

Dopamine


He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.
Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil, Aphorism 146

Fokus adalah satu hal yang berbeza, berbeza dari norma yang selalu seekor manusia lakukan sewaktu melompat dan ketawa guling-guling. Atau mungkin tanah yang bergerak-gerak itu, sebenarnya bukan adalah satu infeksi dari raksasa-raksasa yang engkau selalu jumpakan dan engkau makan mereka itu dengan meratah satu-satu gigi dan kuku-kuku yang raksasa-raksasa itu ada. Tapi ia mungkin berhasil, dalam darah engkau kalau tidak di minda engkau.

Tapi tidak, sepertinya, ada satu semboyan, atau senang cakap wisel untuk memanggil semula engkau yang menerawang-rawang dalam likatan kestabilan yang berdenyut-denyut. Kerana mungkin, kalau engkau terjebak dengan itu, engkau akan jadi seperti itu.

Itu biasanya, berhasil, dan perlu cepat-cepat. Masalahnya, perkataan itu. Adakah 'hopping' atau 'hoping'? Salah kurang satu perkataan sahaja sebenarnya, lain sudah apa infeksi yang engkau mahu sampaikan. Sebenarnya apa yang bekerja? Dopamine adalah satu hal yang aneh dan sangat signifikan, untuk mamalia-mamalia.

Macam, hai mamalia!

1 comment:

Anonymous said...

tapayah nak kids sgtlaaa