Dec 31, 2011

299,792,458 métron katholikón per 1⁄86 400 daripada purata hari solar biasa.

Di dalam kelajuan cahaya, semua yang dilihat adalah tidak semestinya sekelip. Kerana, kelajuan cahaya itu sendiri, sebenarnya adalah satu entiti gabungan daripada dua element fisika yang berlainan dimensi, i.e: sesaran, dan masa.

Bagaimana kalau seekor kucing yang terapung-apung di dahan cendawan sebenarnya adalah beberapa ekor burung yang hinggap di pelipis pemuda-pemuda berahi yang siuman sebagai sebuah pasukan penghapus objektif?

Apakah objektif cahaya itu, adalah infiniti? Kerana apa yang di lalui cahaya, adalah sebuah dendam Kohlrausch terhadap statik eletronika dan magnetik eletronik. Semuanya adalah absurd jika kita ambil sesebuah nilai sebagai infiniti, dan tiba-tiba dari infiniti, semua yang muncul adalah bunga api yang meletup di pagi hari, dan sinarnya terbatal oleh lajunya cahaya matahari.
Berjalan di dalam kabus tanpa GPS adalah suatu perkara yang normal bagi Archimedai, lebih teruk daripada itu, dia pernah menangis di waktu tengah hari, ketika bumi, yang pada masa itu, belum menganut agama Heliocentrism, kerana terlupa membawa sehelai sapu tangan untuk dibuat mengelap awak yang kusam di dada langit.

Bagi Archimedai, yang akhirnya, dia yakin, bumi yang kita semua duduki ini, sudah menganut agama Helioscentrism, tidak sukar untuk mencari cela dalam galaksi yang kecil ini. Yang perlu ada adalah sepotong minda yang sarat dengan anti-positif dan sepasang nmata yang mudah tidak senang.

Awan-awan berenang mudah di ibu kota itu, pasir-pasir ungu yang terapung di udara, menjadi suatu petanda bahawa, bumi Archimedai yang bolong itu, sudah dimasuki Alice, dari wonderland, seorang penganut agama LSD.

Mungkinkah ini tahunnya untuk mereka menjadi sober?

Dec 27, 2011

Saya tidak tahu kenapa saya tidak tahu. Dan persoalan ini adalah seperti attention seeker yang mahukan sepotong karisma dalam setiap percakapannya tetapi yang kita semua dapati adalah satu kapas yang kita semua gunakan untuk memutihkan warna.

Dec 25, 2011

Teddi tidak nakal

Di sebalik kaki kayunya yang berkelumat dengan daki kanak-kanak yang selalu bermain dengannya, di hati Teddi adalah tiada apa-apa. Kerana, Teddi adalah seekor beruang teddi yang sentiasa senyum walau apa yang berlaku ke atas eksistensisnya itu.

Tetapi selalunya semua tersilap, kerana setiap hari pada satu waktu berhampiran dengan tengah malam, terima kasih kepada sebatang kayu sakti pari-pari Tiffany Blue, Teddi mampu memberikan reaksi, dan menulis apa sahaja yang memorable kepadanya sebagai seorang beruang teddy dalam hari tersebut.

Tetapi yang sulitnya, kata Semaon Tiga Kupang, selalunya Teddi ni selalu menulis di atas sesuatu yang mudah terbang. iaitu perasaan. Itu masalahnya, sampai ke hari ini, tiada satu bentuk penulisan teddi pun yang pernah direkod oleh ahli sejarah.

Tidak hari ini, masalahnya, kerana Teddi, beliau telah berjumpa sebuah Kilang Gula, untuk dirinya seekor beruang teddy, mendapatkan sesuatu yang semua orang mahu. Iaitu, udara.

Dec 17, 2011

Woodstock: Revisited.

*satu edisi melawat semula tempat kajian selepas setahun tidak berjumpa*

Di khemah jingga ber-lace-kan kundang di bawah perdu pohon asmara di padang woodstock itu, kelihatan, ada sepotong bentuk manusia yang sedang terbaring. Energinya sudah habis, sudah lama habis, diserap-sedut oleh manusia-manusia aneh yang tak kenal penat(?)

Esoknya adalah hari yang tiada siapa tahu. Siapa tahu hari esok? Katanya jamal, mamat yang gua ceritakan di atas ni. Kalau siapa yang tahu hari esok, meh sini datang ke aku, biar aku seletkan sireh ni dekat mata dia, biar dia terus nampak cahaya. Har har.

Dec 14, 2011

Hujan

Ceria adalah sebuah awan yang putih dan tidak comot. Dalam sepanjang jangka hidupnya, hanya sekali sahaja badannya yang gebu putih itu ditimpa dengan asid dari kilang minyak, yang menyebabkan bulunya bertukar warna seperti seekor beruang teddy jantan.

Selepas tragedi itu, Ceria dipinggirkan dari gugusan-gugusan awan yang lain. Semua sudah tidak sudi untuk berkumpul dan bergabung dengan ceria, terutamanya pada waktu petang, di mana, waktu awan-awan di dada langit semangat bermain riang.

Maka selalulah ceria itu berasa gundah dan padah dek kerana tekanan emosi yang melampau. Dicubit-cubit pipinya bagi memastikan ini cuma mimpi, tetapi beliau selalu terlupa, dia hanyalah awan yang tidak mempunyai tangan. Dia ialah awan putih yang lupa asal-usul, kata Anakin dan Amendala, awan putih besar pembuli.

Ceria, namanya tetap ceria, tapi tahukah kita, di dalam hati awan itu, adakah hujan yang ceria di dalamnya?

Tumbukan Adrenalin.

Gila!
Katanya, Gila! Mana boleh macam ni, ini sudah lari dari fitrah sebuah Merigoraun. Ini adalah satu umpatan berbisa seekor kuda laut yang bulunya biru dan tidak boleh dibuat penggesek biola.

Ah, tak, aku tak gila, mungkin yang betul-betul gila adalah kucing kelabu yang menduduki perdu pokok petai di hujung kampung itu. Sungip betul aksinya.

Dec 11, 2011

Kepala Radio

Heh. Tipikal translasi inggeris ke melayu.

Efifani, efifani! Bagaimana kalau harini datang efifani kepada anda dengan muka yang sebegitu serabut tetapi berkilat, dan bernilai tinggi, sedangkan engkau sedang ketika itu, tengah menaiki basikal untuk ke awan paling rapat ke bumi.

Adakah engkau akan menghentikan kayuhan di udara tersebut, menarik nafas kekagetan, beri isyarat kepada geng di belakang anda dan seterusnya menemukan efifani tersebut kepada amygdala?

Amygdala, amygdala! Siapa dia, apa yang dia mahu, kenapa dia wujud. Mengapa amygdala? Amygdale?

Takut, marah, sedih, buta hati.

Terlampau-lampau, salahkan amygdala. Tidak, bagaimana kalau amygdala adalah sebahagian dari anda sendiri, andakah anda akan menyalahkan diri anda? Atau mungkin amygdala yang sebenarnya menemukan efifani kepada engkau bukannya engkau yang menemukan efifani kepada amygdala?

Terlampau banyak persoalan. Jawapannya, kalau ada, tak semestinya betul. Kerana rubah merah teluki yang menduduki kawasan bukit bulan sabit di bahagian palung bukit itu, mempunyai deria yang tidak boleh engkau imajinkan. kerana engkau, sebenarnya adalah, tidak ada di dalam eksistensi merah teluki rubah tersebut.

Dec 6, 2011

Rhoma Irama

Tidak kisahlah siapa itu Rhoma Irama, atau dari negara mana dia berasal, mahupun kaum apa beliau tersebut. apa yang tidak penting tetap jugak tidak penting, kerana aku mengesan bahawa aku sedang mengalami deja vu ketika menulis ini.

Deja Vu adalah kata penyedap untuk simptom orang yang normal. Tetapi tidak diketahui sejauh manakah setiap orang itu benar-benar tepat dalam mendefinasikan deja vu yang mereka hadapi itu sebagai sesuatu pengalaman yang benar-benar dipanggil deja vu.

Hakikatnya, apakah itu deja vu. Tanya Rhoma Irama, tanya Yusof Haselim, tanya sama pokok, siapa tahu, mungkin jawapan mereka akan sama, mungkin juga tidak. Maka kenapakah pokok itu tidak dijirus?

Dec 4, 2011

Ungu

Dahulu aku selalu terkeliru antara ungu dan jingga. Sebab dua warna ini namanya mempunyai huruf 'g'. (baca dulu sebagai= tadika).

Sampai sekarang pun, aku selalu terkeliru, benarkah warna pelangi itu asalnya satu, dan bukan tujuh?

Selamat Tinggal Dunia.

Kata Perinace kepada Milidon dalam nada tidak endah selamat tinggal. Kalau tidaklah aku memberitahu kepada engkau bahawa nama kita berdua ini bukanlah nama rekaan, mesti sudah ramai yang menyalah tafsirkan nama tak indah kita ini.

Ialah, aku Perinace, engkau Milidon.

Ya, kata Milidon. Kadang-kadang bahaya seperti ini yang kita cuba elak, bahaya seperti ini jugalah yang sering kita buat. Tiada kuasa, dan nampak kelemahan.

Tapi, kata Perinace, Kalau tidaklah aku memberitahu kepada engkau bahawa nama kita berdua ini adalah nama ubat, mesti sudah ramai yang menyalah tafsirkan nama tak indah kita ini.

Ialah, aku Perinace, engkau Milidon.

Ya!!!! , kata Milidon. Sebelum ditelan Aruneus seorang lelaki pening kepala.

Nov 6, 2011

Yang datang kepadanya malam itu, adalah seekor rubah berwarna biru yang jantan dan betinanya tidak dapat dikenalpasti melainkan dengan disahihkan oleh seorang doktor manis yang berambut blonde tetapi kerinting.

Rubah itu berwarna biru? Ya, kalernye biru, dan taringnya juga biru.
Yang tidak biru cuma suaranya sahaja, suka menyanyi lagu rap.

Nov 5, 2011

Dahulu gua selalu menggunakan automatism, dan setiap kali aku pergi ke satu spot di atas bukit itu, di bawah pohon ketapang yang berbuahkan api-api. Aku mendapati, bandar itu sendiri adalah satu chaos, yang datang daripada pepeluh yang mulanya infinitesimal dan kini menjadi macro, sebesar sebuah sarung tangan mitten yang dipakai Ana Molly pada musim Salju.
Hari ini tidak hujan? kata Melly rambut ikalnye itu berwarna kelabu, dipintal-pintal dengan sebelah tangan halusnya. Sebelah tangannya lagi bermain tap-tap dengan sebatang lighter.

Aku tidak tahu bagaimana untuk dicakapkan lagi. Macam ini lah Melly biar aku beritahu, di sini, hari-hari adalah cerah. Dan cerah itu sendiri adalah hujan, dan sangat jarang untuk hujan. Dan hujan itu sendiri adalah cerah. Terima kasihlah kerana bertanya.
Gua mendapati, semakin laju gua berjalan dalam kelajuan cahaya, maka makin perlahanlah kadar tangkapan mata aku.

Tak faham!

Gua sangat tak faham kenapa, kadang-kadang, ada penulis yang gemar ulang benda yang dia pernah tulis suatu masa dahulu. Kenapa?

Kalau betul pun itu falsafah yang memang anda yang buat, amboi, come on lah, benda itu tak payah diulang pun boleh sahaja kalau orang lain nengok dan terus tertangkap. Masalahnya jika tidak. Maka apa yang engkau ideakan itu, tak boleh diterima mereka. Maaflah, kalau sudah tulis di media sini, kenapa nak ditulis semula ke media lain? Copy and paste tidak mengapa mungkin.

Mungkinlah sepatutnya tak ada apa-apa hal yang besar pun. Tapi, ketawa-ketawa besar yang kamu semua sudah bikinkan dengan perkara tersebut kepada gua ni nak buat macam mana? Gua tak retilah nak ketawakan korang balik. Ha ha.

Oh, mungkinlah itu hak sendiri. Ya, hak sendiri, dan aku dekat depan komputer ni, menaip hanya untuk mendapati, aku kena biar sahaja benda ni berlaku, "hak sendiri menulis". Ohhh. :O

Oct 17, 2011

: )

Coversyl adalah seorang budak lelaki yang, tak pernah percaya kepada ; Zeus, kucing ada sembilan nyawa, dan sesetengah manusia boleh bertukar menjadi harimau.

Tapi kadang-kadang Coversyl sangat teringin untuk menjadi belon udara panas yang berbentuk mihun.

Oct 8, 2011

Tak mudah percaya, gua lihat langit semacam marah dengan gua. Bilik ni sudah tidak bersusun, katil-katil sudah tidak mematuhi orbit. Habuk di kipas sudah berani menunjukkan muka di hadapan mata gua.

Udara di bilik ini tak pernah segar, pagi akan berbau vanilla, petang sedikit akan berbau tar, dan malam akan berbau sesuatu yang pungent. Dan aku di satu sudut di hujung bilik ini, menulis, sesuatu yang gua tak pasti.

Pastinya, kucing itu ada jantung, kucing kalau berdua maksudnya tiada maksud. Dan kalau diperhatikan betul-betul, tiada siapa yang benar-benar pasti akan apa yang ada di sudut jauh dunia anti jirim.

Boleh jadi, di satu dimensi lain, adanya satu lagi Gua. yang gua tak boleh bersentuh dengan dia, kerana dia adalah antijirim bagi gua. Tapi agaklah mustahil :o

Falls

Supremes 09'

Us and Them adalah lagu tema untuk post kali ini. Penulis sangat berbesar hati kalau pembaca dapat baca post ni sambil dengar lagu tersebut. Us and Them- Pink Floyd

Us and Them
And after all we're only ordinary men
Me, and you
God only knows it's not what we would choose to do"


Apa yang biasanya manusia awam tidak boleh mengendalikan adalah memori. Manusia lain dengan robot, dan gua, seorang manusia yang cenderung mahu menjadi robot gergasi berambut kerinting pada masa yang sama mungkin boleh.

Tak ramai yang mahu jadi askar apabila sudah dewasa, tapi semua mereka kanak-kanak awam yang normal dan tidak genius, mesti at least pernah mahu memegang senjata atau kuku atau gergaji mesin untuk menyelamatkan negara/ orang tersayang. Tetapi bagi Malek, bapanya adalah seorang Navy pencen. Dia tak pernah pun teringin nak jadi seseorang yang macam tu.

Dia terlampau cool untuk diceritakan di sini, asrama gua, pada amnya adalah kecil, tak bermaya, tetapi padat. Mengikut formula ketumpatan, isi dibahagikan dengan ruang, asrama gua adalah asrama yang paling tumpat di kawasan batu pahat.

Gua dan malek satu dorm tahun 2009. Tingkatan lima. Selain sam-sama kaki tidur, kitorang juga sama-sama kaki bangun pergi sekolah lambat tapi sembahyang subuh. Ha ha. It's hard, pada gua tak guna gua nak cerita kat sini pasal dia. Ha, tapi pada gua kadang-kadang benda macam ni kena kasi tahu juga.

Gua tak pernah expect salah-seorang daripada mamat-mamat hingusan dalam gambar di atas tak akan dapat hadir ke reunion selepas 15 tahun batch. : ( Nampaknye seorang dah konfirm tidak hadir.


Rest in piece bro. Gua tahu amalan lu banyak. Lu cool dan hebat. Walaupun banyak jerawat, gua tak pernah rasis nak tidur sebelah kau. :D Cuma gua ralat, haritu lu punye birthday gua terlupa, and kau pun tak talipon aku. Kfine. Sorry. Rehat elok-elok Lek. Nanti gua kirim doa. *sigh*

p-s: Biasalah manusia, bila dah tiada baru nak terkenang-kenang. L:

Modus Vivendi (suatu tajuk tiada normal)


Normal adalah sebuah garisan yang berserenjang dengan sebuah dataran.
Begini, memotong cerita menjadi mudah, singkat, semua yang masuk keluar fikiran tak dapat dilihat. Dan masalahnye sekarang, mata yang mengantuk, tak mungkin cerlang.

Dan bagaimana? Gua sudah kebas. Receptor dalam otak sudah kembang. Berita sedih(baca sebagai: Syamil aka Malek, member gua telah dilaporkan meninggal dunia)

Tidak tahu untuk menulis di dalam nada simpati yang overdose, penulis berharap. Entahlah, ni kawan ni yang meninggal ni, bukan member selepak aje, bukan setakat budak bahan mengumpat je. Malek ni lagi ultra dari tu. Rekod perlawanan pes kitorang memang besar jurangnye, tapi tahap kejerawatan, pun sama jugak besar jurangnya.

Waktu tidur purata, hampir sama. Purata waktu ke sekolah juga hampir sama, taste lagu, beliau lebih cenderung kepada lagu-lagu radio kecuali (baca sebagai=kecuali) lagu-lagu Faizal Tahir.

Hm, lebih daripada itu, entah kenapa, semua orang adalah kawan dia. Tak ada musuh, tak ada orang membenci, dia terlampau cool untuk di benci, terlampau hot untuk tak dibuat member. Sigh, tak lama sangat rapat atleast, gua dapat mengesan, bahawa ramai budak-budak nak assume dia sebagai member rapat masing-masing.

:( tipu kalau gua cakap ini loss yang biasa-biasa. Kalau klcc tu besar, pemergian arwah ini adalah satu kehilangan yang besar macam burj dubai. Gua lihat dunia berputar kencang, mungkin sebab bumi berputar normal.


Nota kaki- Dia ni kaki bola. And... gambar ni gua ambik, masa tu dia baru balik plkn. Yup, terus ada trip round bp after dia balik plkn tu. :')

Sep 23, 2011


Auto.

Jadi ini adalah sahibul hikayat sebuat peti sejuk yang aktif pada waktu kelam.

Sep 3, 2011

Gua sedang meneliti segala jenis tulisan yang ada dekat muka bumi ni. Gua rasa tulisan macam dalam buku Ulysess tu mantap, tapi kejadah apa gua nak menulis gaya tu. Gua ingat nak tidur kejap. Nap petang. Nanti barulah sweet.

api

Ditulisnya nota lalu dibakar. Pffttt.



I've no longer in tunes with this type of writing. -.- Sebab dah jadi tipikal semua orang. Blerghh. Kena cari sesuatu yang lain. sampai itu, kena berehat lagi dekat sini. -..- sigh

Pelik.

-....-

Kalau ada orang mintak aku join kelab ahli pelik-pelik, dengan segera gua nak memangkah. Woi kebenda pelik-pelik?

Tempayan.

Basikal itu bernama tempayan. Entah, dulu basikal itu adalah seorang pemuda tukang buat tempayan. Tetapi, pada suatu hari, tempayan yang dibuat olehnya (mari kita bagi pemuda ini satu nama yang megah, baiklah Megah) tidak mencapai kualiti yang dipinta oleh pelanggannya.

Megah sangat malu, merah padam mukanya, hujan turun pun dirasakan macam ikan senangin. Megah maluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.

p/s: kenapa kalau baca balik entry ni, rasa macam baca majalah ujang? Blerghhhh.

Esok

Kalau esok matahari kelabu, apa yang kita nak kena buat ya?
Tanya Kiah kepada Rona.








































































Menghadaplah matahari, legakanlah tengkuk. Buangkan rasa.





Mamat

Mamat adalah seorang pemuda yang ingin tahu. Sepupunya natasya pula, adalah seorang gadis ukraine yang pabila berkata-kata dalam bahasa melayu, aksen ukrainenya tidak pudar, dan kulitnya tetap tidak perang.

Subuh lepas, mamat pulang lewat ke rumah atuknya, yang biasanya ada dia, natasya, rafael dan beberapa ekor serigala peliharaan mendiang atuknya di rumah papan lapis itu.

Mamat terkejut, semasa dibukanya pintu, terlihat dia akan natasya yang sedang, duduk atas sofa. Dan mamat, adalah seorang pemuda yang ingin tahu.



Kenapa Fringe di alih bahasakan oleh google menjadi pinggir? Brrr.

*tajuk adalah kunci untuk kefahaman*

Dia tersangkut di dalam pinggir itu, pinggir antara normal dan plural. Pinggir di antara abadi dan ilusi. Dia tahu semua itu hanya dia dan dunianya, tapi dia tidak pernah lupa juga, hidup di pinggir-pinggir yang kecil bukannya weh apekebenda gua tulis.

-.- Berapa bulan? Lama dah.

Masa.

Semua orang akan teruja apabila Kurius, seekor harimau belang bengal naik ke atas pentas. Itu adalah masanya, kata juruatur pentas dengan nada sinis. Masa untuk apa? kata penata cahaya.

Juruatur pentas senyap, dan tangannya, maaf, jari telunjuknya menunjuk ke arah kurius yang sedang berpentas sepi.

Tapp. Kurius hilang. Semua orang ternganga, tapi semua orang sudah tahu, itu adalah masanya untuk Kurius.

"Goodbye" kata seorang anak kecil di baris kerusi yang hadapan sekali. Sambil tangannya bertepuk sebelah ke meja kopi hadapan kerusi tersebut.

Itu, adalah masa Kurius.

Aug 14, 2011

Selimut berbentuk cokelat yang berbau matahari.

Malam itu, selimut berbentuk cokelat menangis, menangis dan akhirnya seluruh lantai banjir.
Bolehkah syling merasakan kenapa selimut berbentuk cokelat itu menangis pada malam itu? tak boleh. Sebab esoknya ada matahari kalau cuaca cerah.

=(

Aug 7, 2011

Kurius.

Kurius adalah seekor kucing. Kuriusiti, adalah pembunuhnya.

Jul 19, 2011

Gua mahu menulis sesuatu, maka gua menaip. Sebenarnya...

Semua perkara adalah kompleks dan jarang-jarang tidak linear. Dan perkara yang kompleks itu, adalah seperti suatu hubungan matematik, satu kepada banyak atau banyak kepada satu. Kompleks, sebenarnya, tapi boleh dijadikan linear juga sebenarnya. Cuma caranya susah.

Jul 2, 2011

oh.

Siapa sahaja yang boleh membetulkan senyuman, menjadikan masa, lama kadang-kadang, atau sekejap kadang-kadang. Membuatkan mata nampak warna yang berkualiti tinggi. Membuatkan anak mata membesar. Cakap tak tentu arah.

Siapa sahaja? =)

Jul 1, 2011

Tuah.

Arnab bertuah itu warnanya putih, dan telinganya seperti arnab-arnab biasa. Yang membuatkan arnab tersebut bertuah adalah kerana tali lehernya yang berwarna merah teluki.

Suatu hari, arnab bertuah itu dijemput hadir untuk menyertai sebuah kuiz kerukunnegaraan anjuran pemuda kampungnya, alangkah terkejutnya arnab bertuah tersebut, kerana tali lehernya yang berwarna merah teluki pudar secara tiba-tiba.

Arnab itu bertuah. Tapi telinganya macam arnab-arnab biasa. Normal.

Mea Culpa

Apa yang lebih teruk daripada teruk adalah perkataan lebih teruk itu sendiri. Kadang-kadang, kejanggalan itu sesuatu yang aneh, dan mahu dielak semua orang. Macam spaghetti yang dicampur dengan kuah masak lemak T_T

Jun 30, 2011

Rosak

Blogger ni kenapa rosak? Kenapa tetiba rasa macam boleh post sahaja ini? kenapa?

Skeptisisme dalam Hal Ehwal Muzik

Benda-benda macam ni biasanya gua tak ambil port sangat, tapi disebabkan gua dah lama sangat bercuti, dan sangat jarang menggunakan reasoning dan logik dalam pemikiran maka gua terpaksa tune balik diri gua ni supaya boleh berfikir, reasoning, dan apa-apa juga teknik berfikir, supaya lincah mudah-mudahannya otak gua ni nanti.

Tiada dogma di dalam dunia muzik, sebenarnya. Yang ada mungkinlah hanya genre-genre yang berlainan rentak, frekuensi dan bahasa lirik. Tetapi itu, tidak boleh disamakan dengan agama di dalam dunia muzik. Genre, fungsi sebenarnya hanyalah dicipta bertujuan untuk mengkelaskan irama muzik dan membezakan irama-irama tersebut agar mudah dikenali, seperti sebuah kumpulan manusia yang diberi-beri nama, seperti kaum atau masyarakat. Untuk kemudahan.

Adalah sangat melampau sebenarnya untuk memburuk-burukkan sesuatu genre itu, dan diperbanding-bandingkan antara satu genre dengan genre yang lain. Hal ini samalah seperti rasisme, sangat bermasalah, dan merupakan satu jenayah yang tinggi. Kalau nak diikutkan, manusia yang tulen tidak akan melakukan rasisme, masalahnya adalah begini; kadang-kadang memang ada sahaja genre yang tidak boleh ditelan oleh anak telinga segelintir dari kita, atau mungkin, iramanya dianggap sebagai sangat huduh dan tiada art.

Adakah itu sebenarnya merupakan satu rasisme terhadap genre muzik, walhal, genre itu sendiri sebenarnya sudah tidak boleh dikategorikan sebagai muzik? Atau mungkin, manusia semakin maju, dan akhirnya, semua muzik-muzik yang berkualiti iramanya nanti akan terpengaruh oleh persekitaran yang kononnya makin maju ini? Akhirnya wujudlah genre-genre aneh-aneh dan sungguh tidak 'human-like' lagi? Aneh ya, sangat aneh.

Jun 28, 2011

Biasanya

Biasanya aku akan mengambil set parameter sekeliling yang paling hampir dengan aku untuk ditransmutasikan menjadi bahan dalam apa-apa juga buah fikiran. Tapi kadang-kadang ada ketidakyakinan bahawa, setiap apa yang dilihat itu bukan seperti apa yang dibolehkan untuk diketahui tentang perihalnya.

Le' automatism, le'cuti nak habisle.

Jun 24, 2011

:)

The best was yesterday yesterday. :DD

Jun 15, 2011

Mampir

Kek keju yang di atas meja itu, datang kepadanya, bersua muka, bersalam, dan lari dari dia dengan kelajuan maha hebat.

Dia bukan tidak mahu kisah, kadang-kadang, kek keju itu sendiri yang takut pada ekosistem yang korup dan takbur, stok-stok takbur-takbur hedonis.

Butterheart.

Manusia berkumis katanya, mempunyai hati mentega. Dia tidak percaya, maka dibukanya lagu-lagu Zee Avi setiap kali dia merasa sangsi. Dan kalau-kalau setiap kali dia merasa tiba-tiba tidak keruan, dia menyanyikan lagu itu juga.

Zee Avi tahu? Lirik dia je dah best dah, katanya. (nya= dia yang mempercayai manusia berkumis mempunyai hati mentega).

Jun 14, 2011

Soooo

This is not about Soko the artist or whatsoever that I've been used to mumble for these few days.

I'm sorry for today, I'm just, okay sorry. My fault. Super sorry maybe. ;)

Jun 13, 2011

Surat dari Soko?

Covuse mendapat surat pagi itu. Bersetem 30sen bergambar kelapa sawit, surat itu berwarna hijau sampulnya. Covuse tersenyum lebar, dari hujung kampung hingga ke rumahnya, tak henti-henti Covuse membuka dan memakai semula kasutnya.

Itu memang tabiat Covuse kalau sahaja dia begitu sungguh sekali teruja. Tidak seperti ketika covuse sedih, di mana beliau akan mematah-matahkan gigi kacipnya, dan menyambung semula gigi depannya itu, sehinggalah dia bertemu bumbung biru rumahnya.

Tiada siapa pernah hairan dengan perangai Covuse itu, tiada seorang pun, kecuali belalang jelmaan yang selalu menemankan Covuse dalam gelap malam yang gelap. Oh, ya, nama belalang itu, Horper. Horper, belalang berbadan seperti tin sardin kecil yang berkarat, dan sesungutnya panjang seperti bulu-bulu kucing.

Tetapi, itu, di atas ini, semuanya bukanlah persoalan utama cerita ini. Cuma, hari ini (baca sebagai: pagi tadi) Covuse dapat surat!

Jun 12, 2011

Kadang dah pukul empat, tak tau pukul berapa

Mahu lari dari sini, jari sedang terbakar, garisan halus dari sempadan minda normalnya memudar dan semakin lama semakin halus meruncing dan poof! Hilang seperti yang selalu dan sudah diagaknya. Dia khuatir dia hilang sendiri dalam bayang.

Taknak taknak taknak. Jangan hilang, jangan lari. Macam semalam, dan dua harinya, sangat susah, dan tidak tenang. Seperti anxiety dan bukan paranoia. Nasiblah.

Yeah!

Kopi rebus yang dibuatnya tadi memutih sekarang. Wap-wap panas berwarna hijau dari kopi rebusnya tadi sudah hilang ditelan stratosphera. Dia tidak menyangka semua ini akan berlaku, seperti sekarang? Kenapa sekarang tanyanya kepada dinding. Dinding diam, malas nak melayan.

Terlampau pantas, getusnya. Terlampau pantas hamster di rumahnya itu untuk berlari dalam trek circular dalam sangkar itu. Matanya tidak mengantuk lagi, dan hamster itu menyeringai ke wajahnya, malas nak melayan.

Matanya berpinar, hujung alam dilihatnya di tengah. Pangkal alam menjadi sebaris dengan garisan-garisan lokal senyuman Soko. Dia tidak mahu seperti ini, tetapi dia tidak tahu, dia suka keadaan ini. Biarlah, katanya kepada kasut vans. Kasut vans tersipu, malas nak melayan.

Kopi rebusnya tertumpah ke awan, menggariskan corak hitam ke awan hidupnya hari itu. awan menjadi mendung, sayu, lalu hampir-hampir sahaj tertumpah ke dalam hidangan sarapannya tengah hari itu. Dia terdiam, malas nak melayan.

I love this feeling when I go automatic dan kononnye bestlah apa yang sendiri tulis ni. ha ha.

Hauser, ukelele yang tidak boleh bercakap, tetapi berfrekuensi tinggi. =)

Hauser, sebuah ukelele yang riang, bertali empat dan berbadan jingga tidak pernah merungut sepanjang hidupnya, walaupun dia...

Hauser telah disumpah oleh Margarita, seorang penyihir tua yang bodek dan angkuh. Hauser boleh dimainkan oleh semua orang untuk semua lagu, kecuali satu lagu...

Hauser mulanya, adalah ukelele yang riang dan tetap riang walaupun dikenakan sumpahan yang seperti itu. Badannya yang bertali empat, comel, kecik dan berfrekuensi tinggi. Dan dia akan diraba kejam, sebelum boleh mengeluarkan bunyi frekuensi tinggi itu. Tetapi dia bukanlah...

Pada suatu hari, dia telah bertukar tuan. Tuan barunya ini adalah seorang budak lelaki yang berseluar pendek, stoking tinggi, berkot british dan bertopi kecil berwarna hitam. Tom namanya. Tuan barunya ini, sangat aneh, dan ingin sangat memainkan lagu yang tidak boleh dimainkan dengan hauser tersebut. Lagunya ialah...

Hauser sudah tidak ingat lagu apakah yang beliau tidak mampu untuk dimainkan. Mestilah, sudah dua puluh tiga tahun dia tiada berjumpa Margarita, Si perempuan sihir bodek itu. Tetapi apa yang Hauser tahu, kalaulah sahaja, dimainkan oleh tuannya lagu tersebut Hauser akan reput tulang. Talinya akan terburai. badan jingganya akan melarut, dan matahari tidak akan lagi mahu menjumpai Hauser. Semua orang akan memandang Hauser dengan satu pandangan yang berkelumit disdain.

Untuk itu, Hauser tidak mahu kerana esok sudah hari Ahad. Dan Hauser takut. Dia tiada self-confidence yang tinggi. Dia memandang orang lain sebagai lebih superior dari beliau. Dia takut dengan kondisi yang macam ini. Tidak tahu dan entah-entah.

Tetapi hauser tahu, Uncertainty yang macam ini, baginya adalah karut. Sebab dia adalah, Hauser. Hauser the Ukelele. Satu legend yang tak pernah diberitahu. Tak pernah dihargai. Priceless orang putih kabor.

Semenjak Mendengar Soko ni Amboiii.

Dunia sedang terbalik upside-down masa Soko selesai dari tidur petangnya malam itu. Soko termenung, dan sebaik itu sahaja, ada satu wallpost datang kepadanya, termenung juga. Soko menjadik malu, dan malu sehingga dia tertempel ke dinding biliknya yang terapung dan berbentuk piramid. Khas untuk soko, bilik itu, dari Unclenya, seorang petani.

Wallpost itu datang juga kepada Soko. Tetap, termenung bersama Soko. Soko mahu menanyakan kepada wallpost itu sesuatu, tetapi dihalang keras oleh sebatang tangan dari luar tingkap bilik itu.

Kata tangan itu, jangan cakap Soko! Tolonglah, suara engkau sedap sangat Soko sampai wallpost itu mungkin lari dari engkau mendengar kau.

Soko terdiam, dan esoknya dia sedar, wallpost itu telah berganti dengan satu bukaan pintu bilik, oleh wallpost yang lebih comel.

Soko malu, dan mendengus kalaulah dia tegur sahaja wallpost itu semalam. Sigh.

Jun 11, 2011

Sudin Peminat Soko yang Mimpinya Dilukis Sendiri Tapi Hilang Bila Pagi.

Sudin kuat berangan. Pernah dia berangan untuk memiliki aksen pekat seperti yang ada pada Soko. Dan ada sekali itu, dia pernah terfikir kalau-kalau dia boleh pergi ke angkasa dan melabuhkan punggungnya di Musytari yang besar.

Tetapi hari ini, nampaknya, Sudin sudah tidak mahu berangan, dia bukan tidak mahu. Cuma, apa yang dia angankan sekarang adalah apa yang dia lalui. Sudin bangun pagi-pagi semalam hanya untuk mengetahui, di biliknya ada sebuah dinding papan hitam. Ada lukisan layang-layang dan padang daripada kapur di atas dinding tersebut. Dan layang-layang itu ada anak panah, dan bernama Danny.

Sudin terpana dan, terus gosok gigi seperti biasa, pakai baju dan pergi ke sekolah. Tetapi terkejutnya beliau, bahawa emaknya yang tersayang sudah mirip seperti wajah Soko dan aksennya sudah tidak jawa lagi.

Sudin pegang erat kupon mimpi yang dikutipnya daripada bulan semalam. Katanya bulan, esok mungkin gerhana, tetapi disebabkan kau dah melawat aku dalam mimpi engkau malam ini, ambil ini. Moga-moga kau cepat sembuh dari penyakit kau sekarang, dan jangan hilangkan kupon ini.

Abdul Dan Dinding Papan Hitam.

Tajuk ini memang aku sengaja letak dahulu, kononnya bila sudah ada tajuk baru tahu apa untuk ditulis. Untuk itu, aku tersilap. Dan normalnya, aku memang selalu menyilap, dan kesilapan pada aku adalah perkara biasa. Cuma, biasalah, selalu tersilap: sendiri silap, juga boleh menghasilkan satu rasa ingin tidak buat silap.

Tapi kesian Abdul, dari tadi dia sudah menunggu di sudut bilik tidurnya yang dipenuhi cahaya malap lampu ikea chrome yang dipusaka dari senior kepada super seniornya. Ya, dia menunggu untuk aku masukkan dia ke dalam post ini. Dia itu, dia dan dunianya, dengan biliknya yang tidak diterangi.

Abdul perlu tidur awal malam itu, tetapi entah bagaimana, marjerin yang berbaki di atas mejanya berhasil untuk mengganggu fokus tidurnya. Apakah semut akan datang dan mengangkat marjerin itu, atai pagi esoknya akan datang dengan matahari, lalu marjerin itu akan mencair dan hilang terserap ke dalam lantai biliknya? Itu bagi Abdul, satu penyeksaan.

Esok paginya abdul bangun dan di tangannya adalah sebuah bateri Eveready yang ada kucing dalam logo.

Jun 4, 2011

Pembacaan semula

Selalu apa yang disuggestkan dua tiga minggu yang lepas dalam blog ini adalah pembacaan semula. Tapi kenapa dengan pembacaan semula? Sesuatu yang dibaca semula, biasanya mungkin ada menghasilkan efifani yang baru, yang lebih lain dan tidak seperti yang kita pernah faham melalui pembacaan sebelum ini.

Dan ini adalah benar untuk setiap acara pembacaan. Misalnya orang yang membaca buku teks pada kali pertama takkan sama dengan mereka apabila mereka membacanya semula pada kali yang ketiga mahupun ke empat.

Dan untuk itu, kalau lompat, dan lompat dan lompat tetapi selalu jatuh. Bangun semula dan jatuhlah lagi. Sebab jatuh kali pertama tak sama dengan yang kedua, tak sama dengan jatuh kali ketiga. Itu, adalah subjektif yang dihormatkan kepada perspektif masing-masing. Itu adalah, asas.

May 29, 2011

No, nama orang. Nama dia No. Suka hari lah hati apa dia nak pergi sekolah. Nama dia No, kalau panggil dia yes. Kau takkan pernah panggil dia pun. sebabtu nama dia No.

May 28, 2011

Lama

Ia macam tak ada beza. Kalau dulu ada Malek, sekarang ada jugak Maleknya. Dia tak lari. Gua okay dengan itu. Kalau dulu ada Malek, sekarang ada jugak yang lain. Tak sama macam Malek, lain, tapi lebih baru.

Ni dia.

May 19, 2011

Tahu

Gua seorang narcissist yang sangat kagum dengan diri sendiri. Itu, adalah fakta. Oleh itu, meh gua tunjukkan gua yang dahulu, yang gua rasa lagi power dari gua sekarang. (maksud gua post gua yang dahulu)

Cerita Rakyat

Saidkick
Hippies Konon

p/s- Ada berunsur cilaka jugak gua ni asik repost benda-benda lama je. Tapi apa ada hal, gua narcissist kan? perlulah kagum dengan diri sendiri.

May 15, 2011

Jaga

Sanusi seperti budak-budak tipikal umurnya, dia selalu banyak sahaja bercakap. Tapi itu bukan masalahnya. Kalau sahaja semua orang mahu duduk sebentar, dengar apa katanya sanusi, dan memberi sedikit respon, sanusi takkan begini. Kini sanusi semakin misteri, dalam mindanya adalah kegelapan, katanya lebih baik dia termansuh daripada semua orang tidak mengendahkan dirinya,

ha ha

gua sangat desperate nak online sampai kena pinjam telefon jidin. Huh, itu pun belum boleh kira kesian lagi

i Like Typing

So let me. Just now. aaaaaaaaaaaa. I don't know. There's too much of everything i've been missing this days. I've been missing you, the internet, the old myself, the old everything. but aaaaaaaaaa. Dont do this. Please, at least some pity in me. aaaaaaaA

May 11, 2011

Tegak

Apa yang lebih direct daripada sesuatu yang tidak direct?

Pembaris?

Pita ukur?

Protractor?

Jangan harap ada benda yang lurus dekat dunia ini, kerana dunia(bumi) ini bulat.

Jangan harap? Haraplah, takde masalah bukan?

Make Sense

What senses that doesn't actually make senses, but in fact make senses even greater than the other sense that actually make senses?
Make it senses then, the sense.


May 8, 2011

Selamat

Rasa yang paling selamat, tetapi tak mantap adalah, bila kau menulis sesuatu yang kelihatan sukar untuk difahami, walhal maksudnya dekat dan mudah, akan tetapi tiada siapa yang dapat cuba untuk tangkap apa yang engkau cuba memberikan kefahaman.

Selamat, ya dari satu aspek. Selamat, engkau tidak perlu runsing apa yang engkau sudah tuliskan itu, kerana mereka tidak tahu maksud mudahnya. Tak mantap, dari satu aspek, engkau rasa mereka-mereka sepatutnya boleh mendapat membaca apa yang kau mahu sampaikan, tetapi tidak.

Atau mungkin, subliminal message? Ha ha, cariklah sendiri. :P

Biasanya rasa tidak mantap, dan selamat ini, bertindan sesama sendiri, dan membatalkan efek antara satu sama lain, dengan bersih dan tanpa kesan. Oleh itu, bolehlah kau terus dengan hidup di dunia ini, sebagai hamba yang taat. Cewaaah. :D

p/s- playstation
p/s2- Playstation 2.
p/s3- Playstation 3.

Sahaja

Kata Kurt Cobain, -
"He’s the one
Who likes all our pretty songs
And he likes to sing along
And he likes to shoot his gun
But he knows not what it means
Knows not what it means
when I say".

Ha ha, okay takde apa apa. Saje je.

Kipas.

Seperti hari-hari biasa yang lain, pukul sebelas tadi baru aku dapat membangunkan diri gua. Dan seperti hari-hari biasa yang lain, secepat itu jugaklah gua bergegas ke laptop nak online.

Biasanya kipas syiling dengki sama gua, dia selalu bikin gua menggigil, padahal dah pukul sebelas.

May 7, 2011

Menyuntik Pop.

Fender Stratocaster tiap malam menunggu di berandah rumahnya, menunggu sesuatu yang dia pasti akan datang kepadanya, kalau tidak malam itu, malam esoknya. Setiap kali dia menunggu itu, setiap kali itu jugalah tali nickel saiz sedang di badannya, bergetar kesejukan.

Apa yang ditunggu Fender Strats itu bukanlah sesuatu yang dia tahu sebenar-benarnya. Kerana apa yang dia tahu, dia tidak tahu apa-apa, kerana memori yang dia ada padanya, adalah bunyian dari dirinya sendiri yang paling mantap pernah dia capai dahulu.

Otaknya? dia tidak ada otak, kalau adapun padanya otak itu, hanyalah beberapa gegelung magnetik dan sepasang gadjet 'humbucker', yang tak boleh pun menyimpan apa-apa memori berbentuk visual. Tapi itulah, memori bunyian tiada masalah.

Ya, dia menunggu jari-jari runcing untuk mengusap badannya, agar dia berfungsi, seperti dari mana mata seorang functionalist mahukan.

On The Way.

Gua tak pernah sambut hari Ibu. Bukan sebab gua bukanlah mak-mak orang, atau pun sebab gua tak panggil mak gua ibu(ya, gua panggil ibu gua mak).

Sebabnya, gua tak pernah nak ada feeling menyambutnya. Entahlah, tapi tadi gua telefon mak gua dalam beberapa minit sudahla. Biarlah gua tak ucap apa-apa pun. Yang penting, pada minda kosong gua ni, mak gua tahu gua sapa, dan gua tahu mak gua sapa.

Tapi entahlah, malam-malam(baca sebagai: pagi Sabtu buta) gua tetibe berhajat nak tulis yang ini. Maksud gua yang atas ni. Mungkin sebab gua dah makin tua agaknya, maka sebab itu gua tulis yang macam ini, yang macam atas ini.

Ya, kenapa selama ni, gua tak pernah tahu pun apa gaya gua nak menyambut hari mak ni? Hari jadik ahli keluarga gua pun kadang-kadang gua ucap direct je, takde nak bagi barang apa-apa. Kalau ada pun yang aku bagi, mungkin dua tiga empat kali das senyuman campur buat-buat baik, macam: kemas bilik sendiri, kemas bilik tuan punya hari jadik, dan sebagainya.

Ha ha, bila fikir-fikir balik pun, kalau ada hari-hari jadi dalam ahli keluarga gua, biasanya gua patahkan balik semula dekat mak gua. (Ye lah, hari jadi ni okay fine, hari jadi gua literalkan maksudnya sebagai hari lahir. okay?) Ha ah, sebab ape-apehal pun yang lahir dalam keluarga gua, mestilah mak gua yang lahirkan.

Mungkin sebab ini tradisi famili gua. Tak ada apa-apa yang berlaku, tapi gua tahu apa yang sebenarnya. Itu yang penting, sebabnya, kalau gua tak tahu apa yang aku sedang buat, maka gua seorang poser besaaar. Besar yang amat.

Dan gua tiba-tiba teringat, khatib tadi ada kabor. Katanya, "tidak seperti di barat, kaum-kaum ibu lebih rapat dengan kucing dan anjing peliharaan mereka sendiri daripada anak-anak mereka". Ya dan itu memberi kesan kepada gua sedikit sebanyak. Ya, tak sikit, sebenarnya. Banyak.

Kadang-kadang, tak perlu beritahu apa-apa pun. :)
Tenkiu!

May 6, 2011

Nihilism Jumaat

Gua tak mahu nampak macam tamak satu hari sampai limabelas enambelas post. Jadi gua schedulekan.

Di sudut jauh, Syd sedang berlari-lari dari hujung padang sana, daripada bahagian gol yang diperbuat dari kayu yang seperti cliche, usang dan tidak berjaring di hujung padang.

Dia berlari dari hujung padang sana, berlari-lari.

Di sudut jauh, Syd sedang berhenti kepenatan, dia dekat dengan aku. Nafasnya turun naik, turun naik, kencang. Itu, aku terkejut. Mulutnya terbuka, dan seperti mahu bercakap. Tapi apa yang aku dengar?

Dia membuka mulut sesusah payah, tetap senyap.

Di sudut dekat, Syd bukanlah Syd. Syd hilang dirinya sendiri. Dari sudut yang jauh lebih dekat, Syd ini, bukan Syd! Siapakah Syd ini, atau ke manakah Syd telah pergi?

Dia membuat gaya seperti Syd, tapi bukan Syd.

Dan seterusnya. Syd yang bukan Syd itu hilang, kerana katanya, selagi dia bukan Syd yang betul biarlah dia di perbodoh dan tidak dipandang orang lain. Biarlah dia hidup dalam para sosialis yang Nihilist.

May 5, 2011

Pintu.

Eh, kasik repost benda-benda lama yang pernah gua tulis sedap jugak ni.

Ha ini;
1.618
Tukar Tajuk.

Ok, takde motif. Sahaja-sahaja sahaja.

Nihilism Khamis

Gua tak mahu nampak macam tamak satu hari sampai limabelas enambelas post. Jadi gua schedulekan.


You can do everything you want, but can't you think that you're not supposed to do everything you want?

What am I thinking you ask, is the same as what does you think, I'm asking.

So what does that mean? Doesn't we just another brick in the wall?
Well, wish you were here. Just how I wish you were here.

May 4, 2011

Nihilism Rabu

Gua tak mahu nampak macam tamak satu hari sampai limabelas enambelas post. Jadi gua schedulekan.


Kalau sesuatu sistem itu perlu diumpamakan sebagai sebuah dinding. Tidakkah kamu semua sedar, yang kamu semua ini adalah sebahagian daripada sistem?

Dan, kamu semua, kalau diumpamakan, adalah seperti mana-mana batu yang mendirikan dinding tersebut. Semua sama, jangan bimbang.

Tetapi kenapa masih tak mahu mempercayai adanya, dinding, yang orang-orang lain adalah konstituen mendirikan dinding tersebut?

Maka untuk itu, sila bimbang, kerana, kamu semua, kalau diumpamakan. Adalah seperti mana-mana batu dalam dinding sistem tersebut.

May 3, 2011

Nihilism Selasa.

Gua tak mahu nampak macam tamak satu hari sampai limabelas enambelas post. Jadi gua schedulekan.

Dean seorang yang memandang sesuatu bukan daripada lahiriahnya, mahupun asal dalamnya. Seumpamanya, dia tidak pernah langsung melihat sesuatu subjek itu sebagai sesuatu yang benar-benar wujud, dan benar-benar langsung mengesan atas dirinya.

Tetapi yang anehnya. Itulah, kalau benar dia melihat dan membatasi setiap objek dan subjek itu sebagai sesuatu yang insignifikan, kenapa pula. Dia, harus melenting apabila setiap masanya rakan-rakan beliau mengatakan bahawa Dean ini seorang nihilist yang poser?

Maka sah bukan, dia adalah seorang yang mereka-reka cerita sesuatu yang dia sendiri tidak boleh mengawal.

Akhirnya, ada dua untuk Dean, sama ada dia terus menerus memandang segala objek dan subjek sebagai sesuatu yang insignifikan, atau dia terus hilang dalam kabut kotak permainan fikiran dirinya sendiri. tengoklah nanti, kasihan dirinya, Nihilist yang tidak mahu mengaku penyakitnya apa.

May 2, 2011

Nihilism

Ini adalah pertama kali aku balik rumah dan tidak menulis post untuk blog. Terima kasih semua, terima kasih dunia, terima kasih segalanya. Selamat. Selamat dan selamatlah!

Buatlah macam mana pun. Buat, sampai selamat, sampai sekian terima kasih? Buatlah,

Sekian terima kasih.

Apr 29, 2011

Long Not Lost Friend

How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
Running over the same old ground.
What have you found? The same old fears.
Wish you were here.


Samir baik orangnye, rakannya yang hilang, semalam hilang. Kesian Samir.

Apr 28, 2011

Khamis

This was written on Thursday. So not so special.

Dear Who. Who are you Who? Why are you there Who? It's nice to meet you Who. But can you help me Who? Help me find myself. I'm on the edge. babai
Abu nengok aku tulis malu ah.


ha ha ha

Apr 27, 2011

Rabu

This was to be scheduled for Wednesday.

Siapa yang tahu hakikat hari Rabu ini sebenarnya? Siapa yang sedia tahu, harus tahu, dan sudah tahu?

Baiklah, kalau ada sesiapa yang tahu itu, selamat hari Khamis saya ucapkan, kerana anda manusia, atau mahluk sebenarnya. Bukan tuhan!

Apr 26, 2011

Selasa

This post was scheduled for Tuesday.

Things happen back and forth, tapi gua menulis bukan seperti apa yang gua mahu semua orang tahu. Cewaah, ayat nak mintak simpati habis yang starting tuh. Nampak sangat gua ni poser lagi. -.-

Btw, hari Selasa, jadik elok-elok sikit ya!

Apr 25, 2011

Isnin

This was scheduled to be published on Monday.

Everything we knew is something to be apreciated with. But for me, I prefer to pretend. Sorry, I may knew everything, and maybe I won't show that I knew.

Everything run faster these past week. Everthing run fast, if only everybody know that I am turning to something I don't want to. Ha ha, kidding!

Apr 24, 2011

Ahad

This was scheduled to be published on Sunday.

-Pandora Bagi Hafizi-

Hafizi seorang budak lelaki yang gosok gigi setiap hari selepas makan, dan sebelum tidur. Lipat baju, gosok seluar kasik side jadik tajam dan tak makan mi kari di warung kerana takut kalau tertumpah dekat pakainnya kuah mi tadi.

Hafizi seorang budak lelaki yang biasa, yang makan nasi bila lapar, dan tidak pernah cuba nak sakitkan hati orang lain. Aspirasi dirinya mungkin adalah untuk menghidupkan orang-orang sekelilingnya dengan satu rasa yang segar dan bebas mendung. Itu semua adalah Hafizi yang kita semua mahukan, yang kita semua pernah kenal.

Suatu hari datang Kotak Pandora yang tertulis di atasnya nama Hafizi. Bagi Hafizi itu adalah amanah untuknya?

Hafizi tidak tahu, tetapi efifani datang kepada Hafizi mengatakan sesuatu yang seperti 'kotak pandora itu, mungkin meriah untuk kau, tetapi pada sesuatu saat pada suatu tempat yang tidak betul, kotak pandora itu mungkin sesuatu yang bukan patut untuk kau". Dan efifani membebel, dan terus membebel kepada Hafizi supaya dia tidak cuba mendekati Kotak Pandora itu.

Tetapi Hafizi mempunyai kebebasan memilih, dan Hafizi, tetap memilih untuk mendekati Kotak Pandora itu, tidak kira apa masalah yang dibawa, apa kerenah, dan apa rupanya Kotak Pandora tersebut.

Walaupun Hafizi tahu, Kotak Pandora itu mungkin bukan untuk dirinya, atau tidak kepadanya.
(sendiri baca sendiri google, sendiri faham, sendiri malas google, sendiri lah sampai bila tak maju :)

Apr 23, 2011

Sabtu

Scheduled for Saturday.

"I will never say that progress is being made. If you stick a knife in my back 9 inches and pull it out 6 inches, that's not progress. If you pull it all the way out, that's not progress. Progress is healing the wound that the blow made."- Quoted from somebody, wait! I dont know who.

Now I've ben venturing into this thing, scheduling my post, so that I would only waste a time at a moment, to post something for this blog. Besides, I'm having problem for internet connection, thus can't really active on the net. For twitter only, I guess, luckily have tweet mobile.


Apr 22, 2011

Jumaat

*Scheduled for Friday.

Abdul dan light saber kaler hijaunya sedang lari berterabur ke masjid terdekat. Mahunya makan pisang sahaja. Ok, ini semakin mengarut. :P

Apr 20, 2011

Ikan

Lima hari enam malam yang takde input dari dunia lain, Sam terduduk. Dari tadi dia menunggu seseorang untuk datang kepadanya dan membukakkan pintu rumahnya, yang Sam terlupa di mana kunci rumahnya itu ditinggalkan.

Sam terduduk, dan terus terduduk, tiada siapa-siapa yang sampai juga.

Sam terduduk lagi, dan nampaknya, hari sudah malam dan makanya Sam terbang ke laut untuk menangkap ikan.

Apr 14, 2011

Unnamed.

In a place, where the sun shone purple, and people are all in hiatus of everything, there was a boy named Unnamed.

There, people would never talked to each other, and birds doesn't sings every morning and at the dusk, and houses were on sodium lamp, too dim for everyone to fight about their life. They were too afraid of an existence of a thing they call The Thing We Don't Know.

Since Unnamed is a boy, he had to do many thing to carry on his life, he had to breathe in, to eat some breakfast, to get to sleep, to drink some clean fresh water, and sometimes to give stray cats a glimpse of food, but never he actually gave the food to the cats.

To Unnamed, a boy who did the same thing for every and each passing days, this was great and adventerous, until that time came to him in a speed faster than the speed of a moth flying away from Unnamed when he try to catch it.

After that time come, light was dispersing heavily, white becomes purple, and purple become black. And no lights at all, that may pass through the abyss of their will. The people's will.

That is the time when Unnamed was told by the elders whom had no beard and had no white hair that, he(Unnamed) is actually "The Thing We Don't Know" that the people around him were afraid of.

Unnamed could just smile to every and each of the elders and said "since when you didn't afraid of me, and had the courage to talk to each other. Then suddenly, to talk of revealing my pure existence?"

"Since when?", the elders start pondering and ponders, when Unnamed was actually is a blanket with a boy figure on it. And there, on the blanket, is a smoke detector.

Hoi.

And if you fool yourself, you are not a fool, since a fool is define as a person who is gullible and easy to take advantage of. Since you are to be considered as a fool, by another people. Let us define fool as escapism.

Escapism is not a fool actually, it's nice and clear in concept. But wait, what if wrong escapism has been taken, at a wrong place, to a wrong time and situation? Then it is a foolish escapism.

Apr 13, 2011

Spirit hilang macam air paip keluar dari paip sinki, masuk ke longkang.

Dah tiba masanya gua menunjukkan apa yang gua panggil sebagai gua yang betul-betul gua. Tapi bukan dekat sini. Dekat arab nun haa. Gua Hira'.

Apr 11, 2011

Frekuensi

Orang kata menyukai bau hujan adalah perihal-perihal superstituos dan mampu merosakkan minda. Tapi untuk Hamid, pada masa hujan sahajalah mindanya mampu menangkap halus-halus frekuensi titisan hujan terkena bumi, dan merencamkan segala frekuensi yang ada di mindanya.

Mematikan frekuensi amukan, dan agony dalam minda Hamid.

Frekuensi-frekuensi halus dari titisan hujan itu, bagi Hamid, adalah seperti kayu golf yang bertuankan seorang makwe korporat yang sentiasa menutup aurat kecuali semasa main golf sahaja.

Maka Hamid tidak menyukai frekuensi-frekuensi halus hasil dari hujan itu, tetapi menggunakan alasan bau hujan sebagai tanda dia suka kepada hujan yang turun.

Ceh sungguh budak Hamid ni.

Ai ee el ti es.

I was there in my pyjamas, sipping fine hot coffee. Next to me, is...

The rain pouring down this night is heavy. As heavy as they could. I wish i could just sleep there in the rain. But something was up to, and I can't remember what it was and when it was.

I was there in my pyjamas, walking slowly. Inside a room filled with anemones, and coffee aroma. Next to me, is...

Next thing i know is, I was never there, and I was never asleep.

Apr 10, 2011

Waif Me

Spirulina adalah seekor beruang tedi yang kanan matanya adalah sebuah pangkah. Dan kaki kirinya adalah sebatang kayu cengal yang berhiaskan daki-daki bekas tangan kanak-kanan.

Spirulina sepertimana seekor beruang tedi yang lain, rutin hariannya adalah membiarkan apa sahaja eksistensi-eksistensi daripada luar dirinya untuk bertindak kepadanya. Tak kiralah Spirulina itu rela atau tidak pada saat tindakan kepadanya bertindak.

Satu hari, Spirulina didatangani efifani(Kesedaran Tertiba), dalam bentuk yang kita semua tak sangka-sangka. Selepas efifani itu datang, Spirulina masih sama seperti diri dia yang dahulu, dia tidak boleh berubah, kerana katanya, dia bukan seperti manusia siuman yang lain, yang ada kebebasan untuk berubah(freewill) katanyalah.

Tapi aku perasan pagi tadi, Spirulina senyap-senyap menyanyikan lagu Nirvana satu persatu sehinggalah azan zuhur bertalun.

Mungkin esok Spirulina berubah, siapa sahaja yang nak memberikannya Freewill itu?

Mainan

Zaitsev adalah budak lelaki yang normal pada hari-hari biasa.

Tetapi, pada hari-hari di mana, anak-anak sedaranya ada di rumah. Zaitsev menjadi seorang yang sangat zalim, dan suka bermain permainan-permainan. Dan memakan jajan-jajan anak sedaranya, sewaktu mereka semua sedang terbungkang tidur. Hi hi hi.

Ini yang gua panggil eksyen, gempak, bongkak, angkuh, takbur, kepala talam dan berbagai-bagai kata sinonim yang lain, yang bermaksud gempak.



Gua dan kamu semua kena ingat, benda-benda macam ni bukan boleh buat sorang-sorang, bukan boleh pulun nak melinglung tergagai fikir idea sehari semalam. Bukan boleh guna strict idea semata. Bukan boleh buat lengah-lengah. Mana boleh buat kerja last minit sangat, karang tandas penuh payah nak beratur.

Benda-benda macam ni jugak bukan nak guna duit sangat, guna idea je sikit, dengan reti buat ke tak , dengan rasa merendah diri yang tinggi. Kadang-kadang kalau ada karipap, mihun dengan teh 'o' panas sikit lepas habis bikin benda-benda macam ni lagi ngam.

Ok, sebenarnya ini post untuk gua ape namanya, alah, nak. Aaa, gua nak menunjuk-nunjuk je. Oh ya, video ni, bukan satu orang je yang bikin, bukan satu orang je yang buat, semua sebenarnya buat, semua sebenarnya bikin. Maka gua isytiharkan selamat menonton.

Gua katakan ya kepada idea yang fleksibel, dan juga katakan ya kepada Macbook. Cewaah.


P/s- Tenkiu kepada semua cast, pelakon bunyi, pengarah, jurukemera, tukang edit, tukang supply camera, tukang supply idea, tukang supply tenaga, tukang supply kemahiran teknologi, tukang supply macbook, tukang supply pendrive, tukang supply kerja pun gua nak tenkiu jugak. Dan diri gua yang menten siuman lepas dua malam tidur lambat. :P (ok tipu, tidur lambat tu buat gua jadi cranky dan linglung kelolo)

P/s2- Jangan ingat takde subliminal message dalam ni.

Apr 9, 2011

Balik

Kalau sahaja balik ke rumah, ada suatu bau dan suatu rasa(ramai kita yang panggilnya sebagai aura) yang pelik dan membangkitkan semangat.

Dan untuk itu, aku tidak tidur, lagi sekarang, tapi aku berasa lain. Jauh, hilang.


Marigold-Nirvana

Apr 6, 2011

Apophenia

Marzuki sedang berjalan-jalan di tasik semasa semua yang tiba-tiba datang kepadanya adalah suatu misteri. Dengarnya, dari sebuah pokok di taman itu, ada sesuatu yang berlipat akan datang kepadanya.

Tapi Marzuki, adalah sentiasa, khuatir. Jika setiap yang datang kepadanya hanyalah sekadar suatuu bayangan dan tidak signifikan sekali kepada dia.

Kerana katanya, dalam jumlah 6.5 juta manusia di dalam bumi ini, kebarangkalian untuk sesebuah konklusi untuk dirinya sahaja adalah sangat kecil bayangkan, 1 per 6.5 juta.

Jadi dia sangat khuatir,jika jika dia melibatkan dirinya dengan apofenia. Ya, kalau sahaja dia bersikap, atau memiliki, tabiat apofenia, dia mungkin akan malu tidak pasal-pasal.


Apofenia
=)

Apr 2, 2011

Marigold

Kruski sedang berjalan-jalan di ladang bunga marigold. Marigold-marigold di situ semuanya bewarna warni.

Tiba-tiba Kruski terkesima, apabila melihat, ada sekuntum Daisy di celah-celahan marigold yang bewarna-warni. Daisy itu, di dalam monochrome warnanya. Kurius Kruski dibuatnya.

Kruski terkesima seketika sahaja, kerana sebaik sahaja dua saat dia berasa kurius, ada benda yang lebih membuatkan kucing seperti Kruski lebih kurius.

Lidi diikat benang misalnya.

Kuala Phoney

Coversyl adalah seorang budak lelaki yang, tak pernah percaya kepada ; Zeus, kucing ada sembilan nyawa, dan sesetengah manusia boleh bertukar menjadi harimau.

Tetapi di hujung tingkap biliknya, dia selalu tertanya. Adakah bintang yang bersinar terang dan kini malap itu sudah mati sebenarnya? Atau kalau ianya hidup, adakah berbaloi untuk ditunggu nyalaan terang bintang tersebut semula?

Tapi ia adalah mitos untuk mempercayai bahawa bintang yang telah mati itu boleh hidup kembali. Jangan risau. Bulan kan ada, setiap malam, dan kitarannya setiap bulan. Lebih dekat, dari bintang itu dan lebih terang pastinya.

Kepenggunaan.

Berbicara pasal gas, ada dua; Real Gas, dan juga Ideal Gas. Di mana Ideal Gas ini adalah sebenarnya angan-angan beberapa orang yang memiliki ilmu penaakulan yang tinggi.

Dan keyakinan yang penuh bahawa mereka jarang salah dalam meramalkan aktiviti gas.

Sementara Real Gas pula adalah apa yang sebenar-benarnya terjadi kepada setiap aktiviti gas-gas yang berjisim di muka bumi tuhan.

Yang kadang-kadangnya sangat menghampakan dan jauh lari daripada angan-angan Ideal Gas tadi.

Begitu juga macam kehidupan, mungkin. Ada Ideal Life, dan Real Life.



Kehebatan anda akan melanda sekiranya, dalam teks ini. Anda mampu untuk swap dua perkataan sesama sendiri,. Tapi jangan gelojoh, dua perkataan sahaja kot.

Mar 31, 2011

Halus.

Dia masih di situ, sepatutnya buku 555 yang rabak-rabak kulit depan dan belakang itu sudah separuh terisi dengan sepuluh kata kerja yang dia semua suka.

Tetapi sekarang sudah pukul petang, dan seekor rama-rama yang kebetulan melintas di hadapannya, mengerling tajam dan memuntahkan sebuah langsat yang bersaiz dewasa.

Dia sangat terkejut, lantas mengeluarkan mata kirinya itu, dan dihulurkan kepada rama-rama yang kebetulan melintas itu. Tanpa banyak kata, mata kirinya itu berjalan pergi dengan penuh redha.

Ada gayanya, dia sudah hilang dari eksisten manusia yang bermata dua.

Katanya biar semua orang tidak tahu adalah seperti membenarkan kegelapan bukan pada waktu malam. Jijik, tapi menyelesakan.

Mar 28, 2011

Hai senang!

Saya berasa sangat senang, bukan kerana perut kenyang, atau apa-apa yang lain berkaitan perut. Mungkin kerana tuhan yang memberikan kesenangan ini.

Kalau boleh, yang rasa senang ini, jangan pergi jauh-jauh. Jarang saya jumpa benda-benda senang ini. Dan bukan kerana perut kenyang saya kenyangsenang.

(kata seseorang dalam mimpi gua malam semalam, dan aku tidak tahu siapa dia, apa dia. Kerana dia memegang kad yang bertulis macam ini malam semalam)

Mar 27, 2011

Xi Shua shua. Ha ha.

Macam mana kalau tiba-tiba semuanya gelap? Seperti sebuah vidio yang sedang memfading-out?

Biar sahaja semuanya gelap, nanti akan terang semula. Kalau tak sekarang, mungkin dalam interval dua puluh saat nanti terang semula. kalau tidak juga, mungkin dalam interval empat puluh saat. Kalau tidak juga, periksa semula skrin anda.

Kalau rosak, pergi hantar untuk pembaikan. Kalau tidak, pergi cari skrin lain kepunyaan orang lain, dan pinjam. Mungkin akan elok, dan nampak semuanya terang semula.

Kalau sudah terang jangan lupa tanpa cahaya, siapa kita?

Kunci

Coversyl adalah seorang budak lelaki yang, tak pernah percaya kepada ; Zeus, kucing ada sembilan nyawa, dan sesetengah manusia boleh bertukar menjadi harimau.

Tapi kadang-kadang, Coversyl yakin bahawa untuk setiap acara yang dilaluinya, ada satu lagu dari Nirvana yang sangat 'on your face' dengan acara-acara tersebut.

Dari pintu belakang rumah Coversyl terdapat seekor kura-kura yang bersambung di cengkerangnya sebuah peti. Di dalam peti tersebut, adalah apa yang kita pasti akan memanggilnya sebagai kunci.

Ya kunci kepada Coversyl. Segala yang ada terkunci pada Coversyl boleh dibuka dengan kunci tersebut.

Namun, ianya bukanlah kunci isi langit dan bumi.

Mar 26, 2011

Blueberry

Coversyl adalah seorang budak lelaki yang, tak pernah percaya kepada ; Zeus, kucing ada sembilan nyawa, dan sesetengah manusia boleh bertukar menjadi harimau.

Tapi sepengetahuan Coversyl, kalau sesuatu itu dipanggil makanan maka tak layak baginya(diri Coversyl) untuk tidak menghabiskan makanan tersebut.

Kerana maknya selalu, semasa Coversyl kecil, memasak untuknya sepinggan nasi berlaukkan blueberry, dan meletakkan ramuan rahsia: secubit kasih sayang untuk Coversyl.

Tetapi Coversyl tidak pernah tahu bahawa, bukan secubit kasih sayang maknya itu yang mendatangkan kesedapan dalam sepinggan nasi berlaukkan blueberry itu.

Kalau sahaja lah yang Coversyl itu tahu, yang mendatangkan kesedapan dalam masakan ibunya itu adalah reseptor rasa di lidahnya(Lidah Coversyl) itu sendiri, maka sekarang kita tak patut yakin bahawa Coversyl bukan seorang Nihilist.

Mar 25, 2011

Superposition

Itulah. Sudah tak tahu.

Mar 23, 2011

Dalam sebuah bilik di sini, ada segantung gambar. Katanya di bawah gambar itu ada sebuah lorong sekecil kepala mancis, yang menghubungkan dunia ini, dengan dunia antijisim.

Anti galaksi dan anti sosial, dan anti jirim.

Gambar itu bukanlah sebuah antiflag.

Mar 22, 2011

Distortional

Delusional, in a laundry room, conclusion, clue, clueless, makaroni, you will think you happy.

Mar 20, 2011

Uiyyyo

Semua orang akan melihat jam tangan masing-masing pada pukul 12.15 waktu tempatan. Tak kiralah jam jenis apa, tali kulit, automatik, tali emas, jarum doremon, semua orang akan melihat jam tangan masing-masing pada pukul 12.15 waktu tempatan.

Cuma sekarang, 12.15 itu, tengah hari. Atau tengah malam?

Mar 19, 2011

Oh uh.

Bagaimana kalau, kita(kau, aku, masyarakat) mampu menzahirkan segala masalah dalam bentuk seorang tua, atau seorang perempuan, atau lelaki, atau rambutan, atau serigala atau set jutaria atau seekor kuda?

Lalu dengan ekslusif semua dari kita mahukan suatu kepuasan dengan masalah itu. Lalu, diherdik, dipukul, disepak, disayang masalah yang zahir itu. Puas bukan?

Tapi sebentar. Bagaimana kalau masalah-masalah itu ada sistem pertahanan mereka sendiri? Sebaik disentuh, mereka mengulang-ulang bicara mereka "aku bukan masalah aku. Aku masalah kau."

Dan ulangan demi ulangan itu, mereka zahirkan di muka mereka senyuman. Senyuman dan gabungan suara mereka, mungkin. Mungkin membuatkan mata kita, dan telinga kita berdarah dan rosak? Bagaimana itu?

Itu semua adalah bagaimana. Dan bagaimana boleh terjadi? Bagaimana?

Kitaran otak, katanya.

Coversyl adalah seorang budak lelaki yang, tak pernah percaya kepada ; Zeus, kucing ada sembilan nyawa, dan manusia boleh bertukar menjadi harimau.

Apa yang dia tahu, Coversyl tahu, matanya yang dua biji itu boleh melihat. Dengan melihat, dia mampu meniru. Dalam sejuk, dia mampu melihat, semua orang memeluk tubuh, menggosok-gosok dan meniup tangan. Maka Coversyl, mengaksi, apa yang semua orang lain lakukan.

Malangkah Coversyl? Apa yang dia lakukan, ingin lakukan mungkin, adalah seperti yang semua orang lakukan. Tapi dia tidak pernah tahu apakah maksudnya, perilaku beliau. Ya benar, dia tidak mungkin faham, kerana, dia cuma melihat dan mengaksi. Tetapi dia tetap eksis dalam norma normal.

Cuma apa yang dia tahu. yakin-yakin tahu. Sebiji bintang yang paling terang, yang bersinar di bahagian kanan tingkap biliknya, selalu pada musim panas, sebenarnya telah mati. Tapi hukum cahaya, fisika membenarkan. Membenarkan mata Coversyl yang dua biji itu, melihat cahaya, bangkai dari bintang mati itu.

Untuk itu, Coversyl bergembira, tetapi adakah esok paginya nanti, ibunya menyediakan kopi? Atau teh?

Hujan tidak turun, matahari tidak bersinar. Maka ianya adalah malam yang tenang, mungkin berangin. Bagi Coversyl. Ya, bagi seorang Coversyl.

Mar 18, 2011

Potong surreal.

Seekor pari-pari buntal berkepakkan pelepah pinang berwarna biru, dari tadi terhiling-hiling di kawasan permainan kanak-kanak kampung serindit.

Macam sesat. Macamlaah.

Di tangannya; kiri memegang sebatang(?) skrol bertombol kayu di bahagian hujung, di mana ada kesan sambal sedikit di ruang kertas skrol itu. Comot! Tangannya; kanan memegang Iphone 3gs bersarung hitam.

Mukanya? Ada sedikit raut kesal, sedikit raut rasa lapar dan macam nak pekena teh halia di warung di tepi simpang.

Guruh berdentum-dentum. Tetapi bukan di sini, tapi di seberang laut sana. Dan nampak gayanya, langit kelihatan kelam, dan malam telahpun tiba. Bulan yang tadi berbentuk sabit, membulat, menjadi hijau dan kemudian..

Maaf gua mahu tidur. Bai!

Mar 17, 2011

ShruuuuurhS

Bila gua tahu sesuatu, biasanya gua akan buat-buat tidak tahu. Ignorance is a bliss orang kabor. Untuk sesuatu yang gua tahu tu, sebenarnya gua kena percaya yakin-yakin bahawa gua sudah tahu.

Dan sikap gua yang buat-buat tak tahu benda yang gua tahu itu. Macam buah anggur yang dah jadik kismis.

Eishh gua geli tulis benda-benda macam ni. Gua harap dengan kuasa bulan akan menghukum mu. Kah kah.

Nengoklah dulu. Dalam sehari dua lagi ke.

Memento.

Definasikan memento [3]

Jafri

Gua jarang sekali untuk memakai baju-baju jarang. Serta menyerkap jarang. Jarang juga gua nak menjarang-jarangkan saf. Jarang juga gua nak bersikap jarang-jarang dalam ketawa.

Benda-benda jarang ni boleh mendatangkan bahaya. Sebab benda jarang ni mudah tembus, bolong, bocor. Jadi jarangkan? Orang semua mahukan kejarangan?

Milk It (Demo, 1993)

Sebagai contoh, makan lada. Kenapa boleh ada spelling check masa gua sedang menulis ni? Terus hilang apa yang gua cuba nak maksudkan. Demm

Dah lama gua tak berjalan. Berjalan keluar. Gua banyak perhati. Dan macam biasa, gua tak guna alasan hujan radiasi untuk sebab gua tak berjalan keluar. Ada dua tiga sebab. Mungkin hujan kaca, baru aku tak berjalan keluar.

Untuk memerhati, dua pasang mata adalah tersangat cukup. Manakala satu mata pula, cukup tetapi kedalaman(depth) permandangan itu kurang. Kecelaruan dimensi juga boleh berlaku.

Ada yang percaya kepada konsep dunia 3 dimensi dan empat dimensi yang berlanggar-langgar dan kemudian berkamir. Pada gua, kucing-kucing yang lapar, itu sama sahaja tarafnya dengan sesiapa sahaja yang lapar. Bagi sedikit makanan sahaja sudah kan?

Maka tiada beza, apa yang engkau ambil, itu nanti engkau akan pulangkan. Apa yang engkau persoalkan, jawapan akan datang. Dalam bentuk yang tak kiralah, samada aneh, pelik, cendawan, manggis, keretapi, telefon, mikrofon atau kuda kepang. Ia akan datang juga, jawapan.

Duduk bersimpul lutut, peluk tubuh dan berdengkur-dengkur? Suka hati. Tunggu dan lihat macam nampak bosan sebenarnya. Tapi gopoh dan melulu pula adalah entiti berhantu yang makan bukan diri engkau atau gua. Sahaja. Ianya memakan ekosistem dan norma.
Ini adalah sangat penat. Yang macam mana? yang macam selalu gua bikin. Haish, dah memang ini bukan zaman gua lagi. Sama ada gua kena 1) perlahan. Atau 2) berhenti.

Dan kalau ada yang ketiga. Diam.

Untuk itu gua kena nengok dulu cerita-cerita kisah benar.

Mar 16, 2011

Dari mana?

Sebuah pulau yang namanya dari Sulaiman, dia cuba. Cuba memadamkan tapak-tapak kaki karbon yang dia kesankan sejak dari semalam. Dia tahu dadanya akan makin sesak dengan desakan dan desakan oleh mereka yang selalu dirinya perhatikan.

Di sekeliling-keliling dia nanti akan terbit satu orbit baru. Terdiri dari beberapa orang pedophile yang kita tahu. Apa mereka mahu, heh. Orbit baru itu nanti akan berpusar, dan terus berpusar, macam apa yang kita semua panggilkan cendawan asap di nagasaki itu dulu. Dan untuk itu, jantung-jantung kita akan berdegup empat kali lebih laju dari kelajuan cahaya.

Sekarang dia rasa dirinya sangat janggal dan asing. Seperti dialienasi. Oleh itu, dia mahu memadamkan kesan-kesan karbon yang pernah dia tinggalkan dahulu. Kalau boleh tidak mahu tinggal satu pun, tidak mahu ada seekor semut pun. Datang mengganggu.

Cara mudah, dia mengambil opium, yang temannya, beri dahulu dalam satu bungkusan oren. Tulis dia atas kertas dan tertampal di bungkusan itu,"untuk engkau bila dunia menghimpit rusuk-rusukmu".

Tetapi dia bukan orang mudah. Dan menggunakan cara mudah, baginya adalah seperti mengira semasa main nyorok-nyorok sambil mata terbuka. Tiada apa pun yang didapati, dengan cara itu. Kebahagiaan sementara, itu mungkin. Tapi cemuhan eterniti? Itu yang dia tidak mahu tanggung dengan cara mudah.

Dia mahu suara dia didengari. Tapi sayang, dia. Sedang menetap di dalam sebuah balang kaca, yang berisi, dirinya, sekeping kad bertulis 'deviation', dan sepotong kek bertulis 'agony'. Suaranya, mungkin, tak mungkin. Tak mungkin dapat didengari.

Dan untuk itu, semuanya ini. Dia menyanyi, lagu-lagu blues. Blues dari BB Kings.

Saiklon

Alangkah terkejutnya Jack. Bangun sahaja dari tidur petangnya, dia sudah berada di Trafalgar Square. Di samping umat-umat manusia, yang dia tak mampu untuk memahami pertuturan mereka. Dan tak mampu untuk dia berbicara kepada.

Maka Jack terus berkeliaran seorang diri melintasi kawasan dataran itu, diiringi awan petir hitam pekat. Yang dari tadi tidak menurunkan hujan.

Bila datang penat, dia datang ke kolam air di tengah dataran. Dan untuk hirupan air pertama, alangkah terkejutnya Jack apabila beliau mendapati, dirinya adalah seekor kucing yang berkepak jambu dan berekor lebat.

Dunia seakan membulat dan mengecut di satu pusat di hadapan Jack. Ini bukan karma kan? Ini bukan karma kan? Ngiau Jack dengan nada yang sangat sayu dan menggedik.

Dan tiada seorang manusia pun perasan, Jack telah hilang dari dataran itu. Tadi.

Mar 15, 2011

Tindan

Dia cuba memandang ke luar. Hujan turun, renyai-renyai. Senyap-senyap. Seperti yang dia selalu suka. Lincah, dia ke arah tingkap bujur rumahnya. Memerhatikan hujan.

Tap tap tap, hari itu hujan turun berwarna-warni. Di dalam bentuk huruf bukan titisan air, seperti yang selalunya. Memerhatikan hujan memang hobinya, dan dia tersenyum.

Dia bilang satu-satu, kucing-kucing putih di luar rumah, buah apricot merah, sayur sawi hydroponic, basikal roda tiga adiknya dan beberapa ketul batu sungai di laman rumahnya. Hari ini malangnya, kucing putih itu menjadi biru dan hijau akibat hujan.

Ada satu parut di laman hijau rumahnya. Dan di situlah biasanya, segala saliran air-air hujan bertemu. Biasanya usai hujan berteduh, ke situ dia akan turun dari biliknya, ingin mengumpulkan kesemua huruf-huruf yang jatuh tadi.

Hanya untuk mengetahui, eksistensi dirinya, dan huruf-huruf itu tidak pernah bertindan.

Lobotomi? Huh.

Daud adalah seorang pesakit kurang normal di wad 17 Hospital Anti-histamine. Dari dulu lagi, katil A099 itu, tak pernah bertukar tuan. Dari hari pertama sampainya katil milik kerajaan ke hospital itu, sehingga ke hari ini, Daud sahaja yang menggunakan katil itu.

Kondisi si Daud ini tiadalah seteruk mana. Daud cuma menghidap penyakit Denial. Dan kata jururawat comel cantik berbaju kebaya putih berkain tak belah yang kebetulan baru selesai menukarkan cadar di katil Daud itu, Daud mungkin boleh hidup selamanya dalam Denial tetapi tak mungkin akan dapat terus tinggal di dalam hospital ini selamanya, pokok ceri di hadapan hospital ini mungkin tumbang dalam sehari dua lagi.

Oleh itu, katanya jururawat itu tadi,(yang aku baru perasan bahawa beliau pelat R dan S. demm, ha ha) kalau boleh, sebelum tengah malam hari ini, doktor S. Kumala mungkin akan melakukan lobotomy kepadanya. Kepada Daud. Agar boleh dia melarikan diri daripada Denial yang membisakan dirinya sekian hari lamanya.

Tetapi ada satu masalah yang lain pula muncul, kata Daud yang tiba-tiba menyahut. Nadanya tenang mukanya lurus, dan seluruh warga hospital terdiam untuk memberi laluan kepada Daud untuk berkata-kata. Kerana dari hari pertama Daud masuk ke hospital ini, tiada siapa pernah mendengar suaranya. Lagi-lagi di saat-saat Daud ingin memberi efifani seperti ini.

Tambahnya daud lagi; TAK KE KAU RASA KAU DAH LUPA NAK TEKAN CAPS LOCK SEMULA?

Mar 11, 2011

Bagaimana itu pop-kultur?

Feb 26, 2011

Saidkik 4.

Sudah masuk dua bulan empat hari semenjak gua dan Saidkik berjalan keluar dari perkarangan Kampung Haji Mian. Melapasi segala asap, najis, jalan, cicak, kerikil, biawak, sawah, burung, lebuhraya, ayam, terusan, ketam, gurun dan salji. Dan hari ini, adalah hari terakhir musim salji di kawasan sejuk, yang gua dan saidkik menetap ni. Esok adalah panas semula yang pseudo.

Nampaknya baru gua sedar, bahawa, gua sudah terdungu. Oleh eskapisma. Semakin jauh gua cuba melarikan diri, sebenarnya, semakin lincah masalah-masalah lain mengkamirkan diri-diri mereka. Dan semakin lama gua membiarkan eskapisma membaluti diri, gua dan saidkik gua. Makin besar nilai-nilai aneh dan demensia boleh mendatang segera ke dangkalnya otak gua ini.

Syaitan!

Nampaknya eskapisma ni, mungkin adalah sebenarnya satu hal yang hampir kepada Pseudo! Malah ianya sendiri(eskapisma) adalah pseudo dan tidak konkrit. Seperti yang ini cirinya, nampaknya, eskapisma bukan jalan sebenar kepada Dunia Pseudo. Kerana dunia pseudo itu sendiri sebenarnya bukan adalah satu destinasi. Malah lebih kepada pengalihan minda gua dari terus bermuka dengan masalah-masalah yang diri gua sendiri bikinkan.

Selamat tinggal dunia Pseudo, yang di dalamnya, adalah Purple Haze yang menderu-deru lembut tetapi menyesakkan. Samada minda mahupun paru gua.

Pseudo!

Hari ini, gua dan saidkik gua akan bereksodus semula ke Kampung Haji Mian. Dengan harapan, gua berjumpa semula dunia konkrit, yang sudah lama gua tak rasa apa rasanya duduk di dunia yang keras dan berjisim. yang boleh menyedorkan gua dari terus. Dari terus ketawa tanpa distorsi masa.


Ah, mahu hiatus.
Bangun pagi, macam robot. Pagii! Pagii!
Pergi sana, pergi sini, bakar nasi.
Bila malam sudah lanjut, tidur, sampai pagii.
Itu kerja-kerja kuli.

Feb 25, 2011

Demented

Dari kecil, kalau gua tahu gua sudah buat salah, biasanya gua mengaku dan berlagak berani. Tapi ada jugak kadang-kadang gua menyorok bawah meja, terutamanya lepas melakukan kesalahan melanggar disiplin rumah: menconteng dinding.

Tapi ini first time, gua buat kerja orang kabor separa tak siuman.

Feb 24, 2011

Saidkik 3.

Masuk hari ni, dah masuk sebulan tiga hari semenjak aku dan saidkik aku berhijrah dari tanah Kampung Haji Mian. Yang di dalamnya itu pernuh dengan narsisis-narsisis yang selalu terlupa mereka sebenarnya terlalu membabi-buta.

Dan sepanjang sebulan dua hari yang lepas, baru hari ni gua nak mencarik makanan asasi seorang manusia; nasik. Sepanjang hari-hari itu, gua dan saidkik, masing-masing sudah kenyang. Makan hati. Kehkeh keh.

Feb 22, 2011

Saidkik 2.

Sejuk, dan beberapa charge positif datang menitip di hujung-hujung jari gua. tatkala gua mendepangkan tangan menghala ke arah api, yang sudah tentu. Membakar.

Charge-charge positif itu, mula bertindan, bertindan dan menambah bilangan kaum-kaum mereka sendiri. Sehingga, kuku-kuku aku, mula menghitam, kerana frostbite. Walhal, di hadapan aku, adalah api. Yang sudah tentu, membakar.

Apakah fungsinya api itu, kalau ianya tidak memanaskan? Kata gua kepada saidkik gua. Kami,gua dan saidkik gua seperti yang engkau pernah tahu, baru keluar berhijrah dari kampung Haji Mian. Dan kami sekarang di sini. Di mana? Di tempat yang sejuk menggigit-gigit, dan tiada hidupan lain, selain sejuk, dan charge-charge positif yang menitip-nitip di setiap ada pemurkaan konduktor.

Feb 20, 2011

Untie.

TweeT!
Gua sudah ada Twitter. Dan untuk itu, gua rasa gua dah paling up tahap karma. Sebab gua baca reddit tiap petang, dan ada akaun semua sosial network yang femes-femes. Ok itu adalah, sangat-sangat mainstream. Jadi boleh gua sambung

Gua tak percaya kepada karma. Kalau ada pun yang aku tahu, benda yang baik, yang buruk, ada balasnya. Dan untuk aku, itulah karma yang aku fahamkan. Bukan seperti karma yang aku boleh pilih jalan hidup aku untuk ke baik atau ke yang bangsat. Dan untuk percaya kepada karma seperti yang aku fahamkan, asasnya adalah 'Peraturan Emas'(baca sebagai: Golden Rule).

Peraturan emas adalah sangat ringkas. Sangat ringkas, tapi tak ringkas sangat. Kerana kalau ringkas, ianya sudah menjadi sebutan ramai oleh masyarakat marhaen kepada mereka, musang-musang di keliling mereka. Tapi tak mengapa, dalam bumi ada lithium, dalam kaset, cd dan komputer juga ada Lithium juga. Yang penting ialah, apa yang perlu dihadam.

"One should treat others as one would like others to treat oneself"-Golden Rule.

Konon Reblog. Ha ha


Memang ngam kalau gua reblog pasal >>>ini, sekarang. Tak tahu. Tapi tak kisah lah. Benda-benda ni tak real sangat sebab gua reblog blog gua sendiri.

Jadi, ha ha. Bolehkah?

Feb 19, 2011

Padu.



Gua tak percaya sama ini gambar. Gua ingat gambar anak makcik jiran mana entah. Rupanya gua dengan abang gua. Kah kah kah. Epik, bawah robok ada talam ubat nyamuk baiii.

Feb 17, 2011

Bandana Nasi

Bagaimana, ada lebih empat ratus kaler dalam visi ini. Satu-satunya sangat berbeza dari yang lain, dan sangat vibrant orang kata. Selain warna dari visi mata, bunyi-bunyi pecah dan letup dan berdenting dan berbingit, masing-masing terpadu secara rawak dan hampir serentak. Menghilang kadang-kadang, mendatang kadang-kadang.

Ini bukan dunia, kata seekor lalat yang matanya majmuk, banyak visi, banyak yang sangat dari manusia biasa. Ini adalah dunia induksi dari asid perang yang, biasanya diambil bila ada kesempatan, bila muzik hanyalah tulang belakang kepada sesuatu yang engkau panggil trip asid.

Dan kalau terus terjatuh, (baca sebagai=trippin) jangan terus terjatuh. Atau senang kata, asid perang itu pun, ada separuh hayatnya. Atau kita-kita panggil sebagai waktu efektan. Maka engkau akan tetap terkawal dari terjatuh.

Maaf. Ini bukan tipikal, kerana, ada google sekarang kalau ada internetnya.

Feb 15, 2011

Scene.

Amnesia, Insomnia. Kalau ada pun yang lain adalah, siapa kau?

Bangun dari tidur, gua lihat ada seekor kambing sedang menelaah rapi loker besi gua. Dan sedang-sedang sedap gua duduk tepi katil gua, gua lihat scene-scene aiskrim malaysia dekat tempat gua di sini semakin suntuk. Mungkin sebab makcik-makcik yang bikin aiskrim tu dah kaya dan beralih arah bisnes jual iphone.

Amnesia, Insomnia. Kalau ada pun yang lain adalah, siapa kau?

Feb 13, 2011

Depersonalization.


The Scream.
"I was walking along a path with two friends – the sun was setting – suddenly the sky turned blood red – I paused, feeling exhausted, and leaned on the fence – there was blood and tongues of fire above the blue-black fjord and the city – my friends walked on, and I stood there trembling with anxiety – and I sensed an infinite scream passing through nature."-Edvard Munch


Dari dahulu, ada satu geluk air tempat semua orang dalam kampung boleh minum air sebanyak mana yang mereka mahukan, atau paling tidak, mereka perlukan. Macam sekarang, ada dua benda. Hujan dan petir datang sekali.

Feb 11, 2011

Apa yang mulanya adalah kosong dan akhirnya adalah kosong? Setiap yang ada di dunia adalah sebahagian dari kestabilan, dan akhirnya nanti akan berusaha menjadi kepada stabil. Maka kalau sesuatu itu hilang, sesuatu itu jadi seperti yang lain, maka ianya telah stabil. Maka seharusnya adalah tahniah bukan? Semuanya terabadi dan tak mungkin akhirnya menjadi kosong.

Feb 10, 2011

Dopamine


He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.
Friedrich Nietzsche, Beyond Good and Evil, Aphorism 146

Fokus adalah satu hal yang berbeza, berbeza dari norma yang selalu seekor manusia lakukan sewaktu melompat dan ketawa guling-guling. Atau mungkin tanah yang bergerak-gerak itu, sebenarnya bukan adalah satu infeksi dari raksasa-raksasa yang engkau selalu jumpakan dan engkau makan mereka itu dengan meratah satu-satu gigi dan kuku-kuku yang raksasa-raksasa itu ada. Tapi ia mungkin berhasil, dalam darah engkau kalau tidak di minda engkau.

Tapi tidak, sepertinya, ada satu semboyan, atau senang cakap wisel untuk memanggil semula engkau yang menerawang-rawang dalam likatan kestabilan yang berdenyut-denyut. Kerana mungkin, kalau engkau terjebak dengan itu, engkau akan jadi seperti itu.

Itu biasanya, berhasil, dan perlu cepat-cepat. Masalahnya, perkataan itu. Adakah 'hopping' atau 'hoping'? Salah kurang satu perkataan sahaja sebenarnya, lain sudah apa infeksi yang engkau mahu sampaikan. Sebenarnya apa yang bekerja? Dopamine adalah satu hal yang aneh dan sangat signifikan, untuk mamalia-mamalia.

Macam, hai mamalia!

Feb 9, 2011

Kabor

Gua punya sibuk sekarang ni tak berapa sangatla. Tapi bolehla kalau nak dikaborkan sebagai sibuk-sibuk cukup makan. Bukan apa, benda-benda yang sibuk ni, makan kena cukup. baru mantap orang kabor.

Feb 8, 2011

Dunia Pseudo

Dalam dunia pseudo, tiada satu pun entiti yang di dalamnya adalah berwarna dan bertona. Semuanya adalah di dalam monokrom dan permainan intensiti cahaya. Kalau ada pun warna, hanyalah warna merah teluki, yang hampir tergolong di dalam monokrom berintensiti tinggi.

Di dalam dunia pseudo, tiada satu apa pun yang dicakapkan adalah tipu, tiada satu maksud pun akan menyamai seperti apa yang tidak dimaksudkan. Sesetengahnya, mengkhabarkan, itu adalah dunia utopia. tanpa kapitalis, tanpa marksism, tanpa proletariat, tanpa lumpenploretariat mahupun bourgeoisie. Tiada juga karma didalam dunia pseudo ini. Yang ada hanyalah mereka-mereka yang euforik dan bertulang belakang.

Sebagai contoh, pokok-pokok di dunia asli ini, tugasnya, salah satu adalah memberikan efek hijau dalam anak mata. Tapi di dalam dunia pseudo, pokok-pokok tugasnya adalah pemberi efek yang entah bagaimana mahu dikabarkan, mungkin pemberi kelegaan ruang dan penambah efek euforik dalam norma-norma masyarakat.

Maka apa yang bagusnya pseudo ini, kalau tidak dapat melihat itu, melihat ini, dan melihat mereka-mereka yang kita suka. Bukankah itu yang layaknya dipanggil penjara, dunia pseudo ini? Tanpa hala tuju, tiada tempat berundur, tiada tempat makan, minum, berceloteh, dan yang ada cuma gembira yang euforik.

Tapi penjara-penjara pun, ianya adalah dunia pseudo.
Tiada pengetahuan,dan tiada kepanasan, dan tiada kemarahan, tiada apa-apa. Yang ada cuma dunia pseudo.

"Hai pseudo! ruang dan jawapan dan ruang dan jawapan dan ruang dan ruang. Hai pseudo! Ini adalah jawapan, tak ini adalah ruang."


Jalul,

Gua jumpa Jalul tadi. Ha, tak payah nak jumpa secara direk sangat. Jumpa dalam Fesbuk sudah. Nampak gayanya Jalul ni bagus budaknya, cuma dia punya kerek sikit pun gua tak boleh nak tahan. Tak kisahlah, brader-brader jugak dulu ni budak Jalul ni. Cuma dia punya kerek sikit pun gua tak boleh nak tahan.

Feb 5, 2011

Mild

We have no right to express an opinion until we know all of the answers.
Kurt Cobain


Sangat bagus, kiranya sekarang gua dapat menghirup secawan kopi putih kaler panas. Masalahnya hari sudah malam, dan aku tak mahu tak tidur. Aku mahu tidur, seperti orang-orang normal yang lain juga. Aku mahu mimpi, seperti orang-orang normal yang lain juga. Dan untuk itu, sekarang gua meneguk ikhlas secawan milo, yang dalamnya, ada bahan-bahan esensial bagi secawan milo yang sedap, dan beberapa ketulan air yang gua bekukan sejak dari entah zaman bila. Mereka-mereka kata, pembekuan juga adalah salah satu cabang pengabadian. Tapi aku tak kisah lagi itu sekarang. Kerana aku mahu juga senyum, seperti selalu-selalu. Seperti air yang beku, yang terabadi.

Surrealistic Handkerchiefs.

Ok, jangan kejar lembu-lembu. Kejar musang dekat hujung sana. Eh tak tak. Kejar rumput-rumput tu, dia dah terbang kena angin. Tapi sekejap, kenapa tak kejar awan terus? Lebih senang bukan. Awan cuma perlu dilukis, dan terus boleh dikejar. Kalau ada sayap lagi senang. Kenapa, masalahnya.

Kalau di hujung tingkap, kopi adalah penenang bagi mereka yang duduk di bandar-bandar yang tidak berehat. Atau berehat dalam kadar sekejap. semua orang ada kerja, ada kerja setiap masa, kalau di bandar-bandar seperti itu, duduk di tingkap, dan bau kopi colombia cukup tenang. Kopi colombia sayangnya, tidak masuk dengan mana-mana jenis tembakau. Sayangnya itu lebih menenangkan.

Kenapa mahu sediakan sayap, tidak topeng muka? Atau tidakkah lebih mudah sediakan roket terus, yang boleh saja lepas bebas terbang tanpa minyak. Tanpa minyak? Fikir semula, malam sudah larut, kopi kenapa kopi? Lagu Bb king dari Rekod itu, bunyi stereo yang mantap. Scale Blues yang usang dan paling lejen, bertalu-talu keluar dari gramophone itu. Oh kopi colombia, oh lagu BB king, oh kepala yng berirama. ke mana pula roket itu, atau sayap itu, atau topeng itu. Ke mana pula perginya scale-scale blues itu setelah sampai ke gendang telinga? mati di otak demi proses intepretasi? Atau diserap sel-sel telinga sebagai punca kuasa? Oh di mana hilangnya? bawakan kepada gua. Bawakan terus masuk ke dalam salur telinga ini.

Ada trompet, saxophone, bass! Dan bassline itu penting, mantapnya bassline tu, sama mantap dengan lagu itu sendiri. Bagaimana lembu-lembu itu, sihatkah musang-musang itu? Beri mereka rumput, bagikan mereka rumput, yang dah kena jemur di bawah awan. Ha, awan usang, awan usang bergilir-gilir menyerap air sejat. Bergilir-gilir dalam cara teratur yang tiada siapa tahu, di mana otaknya awan itu. Yang Hebat, itu kekal hebat. Tiada terkawal. Oh scale blues ini membunuh. Bassline itu, bassline itu mantap sangat. Ini kerja Brian Eno kah?

Asap berkepul-kepul, lembut, segera, dan mengganas pada masa ganasnya. Siput-siput. Siput-siput. Berapa ekor siput? Berapa ekor kucing? Berapa ekor biri-biri? Semua tu ilusi? Atau engkau adalah ilusionist. Hentikan ini, siapa di rumah? Ada Bipolar di situ? apa Bipolar? manik? Manik depression? Apakah, lagu tu? Kenapa banyak tanya? Ini bukan apa-apa. Tiada apa-apa. harap maklum. Tak harap pun maklum juga. maklum adalah kata perintah, atau kata penyata? harap maklum masing-masing harap maklum.

Makan.


I don't consider it, the invention of psychedelic music. It was just asking a lot of question. The way i write things, is just the clash between reality and fantasy. You have to use fantasy to show the differrent sides of reality.
-Jimi Hendrix


Papan tanda bertulis Kampung Haji Mian tu, berkadaran dengan masa, makin kecil dalam konteks visien gua, makin kecil. Seekor burung hinggap atas bahu gua, di dadanya ada bertulis "Narsisis, mati sekarang." dan itu. Itu membuatkan gua tertelan air liur gua sendiri dan mengalihkan pandangan gua ke arah yang seharusnya ada terletak papan tanda yang tadi itu. Tapi hampa, papan tanda itu telah tiada. ia sangat kecil, sangat kecil dan menjadi miniskul sehinggakan ia bersepadu dengan infiniti, menjadi satu gelombang bunyi makroskul berintensiti separa laju cahaya.

Trak pikap kaler merah, yang kebetulan kasik can kepada gua untuk naik ke atasnya laju sangat sekali. Cuma kadang-kadang perlahan sebab, bukan hujan tapi memang jalan yong-peng ayer hitam tu banyak lori balak. Kalau laju trak pikap kaler merah tu, jauh la sesaran rambut gua melawan rintangan angin, kurang la gua punya minat nak berborak sama saidkik gua tu. Kalau bersusun pulak lori-lori angkut balak depan trak pikap kaler merah kepunyaan seorang hippies melayu tu, bersusun-susun jugakla carutan gua memaki masa-masa yang terbang keluar dari jam mekanikal gua tanpa bayaran. terbang percuma. Dan gua pun makin cepat haus sebab banyak berborak.

Gua dipaksa keluar dari Kampung Haji Mian tu. Sebabnya gua adalah narsisis, dan dalam kampung itu, sudah banyak orang-orang yang sejenis sama dengan gua. Narsisis sudah tidak diperlukan lagi di kampung itu. Tambahan pula, gua dengar kabar daripada brader Johnny B. Good, kampung haji mian sudah tak selamat lagi untuk gua duduki, sebabnya, gua tak dapat pasti lagi. Sama ada gua terlupa apa yang Johnny B. Good kaborkan atau, gua sendiri yang mernasisiskan diri gua, kononnya gua adalah anarkis yang tidak memerlukan rantai-rantai dari atas untuk gua pegang kepadanya. kononnya gua adalah anarkis yang bebas melansungkan apa-apa yang gua mahu kerana sendiri adalah anarkis.

Cuma silapnya, dekat atas trak pikap kaler merah ni, baru gua sedar. Jikalau datang kepada gua dua hal yang serentak, dua simpang untuk gua menghala. Sama ada anarkis atau relijen. Gua haruslah pergi ke arah relijen dahulu, barulah boleh cenderung kepada sistem anarkis. Ahh, demm lori balak depan ni, jalan slow sangat ahh. Tapi kenapa anarkis tak di dulukan? Yang itu gua harap lu tahu, anarkis bukan takdir sebenarnya, ia adalah opsyen engkau sendiri. Anarkis adalah mereka-seperti yang engkau sudah tahu- mahu seperti apa yang mereka suka, mereka mahu dan mereka rasa betul. Bagi aku itu adalah palsu. Dan dengan gabungan relijen dan anarkis, sekurang-kurangnya, gua boleh kurangkan withdrawal effect di hari kemudian.

Trak pikap kaler merah semakin memecut dan memecut, angin semakin menderu laju. Jalan lurus yang trak pikap ini tinggalkan, tepiannya bergabung di hujung satu titik, yang mereka kata hujung horizon. Gua semakin menjauh, dan akhirnya jalan yang terbahagi dua tepian itu, bertemu di hujungnya pada visien gua. Itu ruangnya, dan ini masanya. Gua masih di belakang trak pikap kaler merah. Saidkik gua sedang tidur, perut gua lapar. Dan bulan menyumbing malam ni, ada gaya harimau jadian mahu keluar. Aummm. Ini adalah kontajius.

Dan untuk yang selepas itu dan selepas kepada selepas itunya lagi, adalah statik dan bunyian statik. "Ssssszzsszzzsszzszzssszsszzzszszszszszszstttt"



Feb 4, 2011

Kah.

Brader-brader naqib dengan tabligh dekat mesir, tunisia dan brader-brader arab yang lain dah maju dah. Sampai siap boleh buat reformasi besar-besaran dah.

Brader-brader naqib dengan tabligh dekat Malaysia bila lagi? Kah kah kah.

Oatside the wall.

Ini adalah, ikut seperti yang gua kata. Ikut dan tenang dan riang dan sentosa.

Mata kanan kau, serta kiri. Halakan pandangan kau ke hadapan dan tutup mata kiri. Dengan tenang mata kanan engkau itu engkau lihat sekeliling engkau menggunakannya, mata kanan engkau yang terbuka itu. Sekarang cari dari bahagian muka kau itu, mata kiri. Ya la, mata kiri engkau. Jangan risau. Kalau tak jumpa, tenang, riang dan kekal sentosa.

Mata kanan kau, serta kiri. Halakan pandangan kau ke hadapan dan tutup mata kanan. Dengan tenang mata kiri engkau itu engkau lihat sekeliling engkau menggunakannya, mata kiri engkau yang terbuka itu. Sekarang cari dari bahagian muka kau itu, mata kanan. Ya la, mata kanan engkau. Jangan risau. Kalau tak jumpa, tenang, riang dan kekal sentosa.

Itu, kata seorang homeless kepada gua semalam, biasalah. Kadang-kadang engkau bukan tak mahu nak lihat orang sekeliling lu. Cuma memang lu tak boleh nampak je. Nak buat macam mana. Homeless macam mana pun, mandi kena tepat, gosok gigi kena bersih, pakai baju mesti kering. Barulah homeless berbudi, kabor seorang homeless kepada gua semalam.

Feb 3, 2011

Tumbler Kumbahan


Pagi-pagi bangun tidur, gua teringat nak reblog pasal post ni, post ni, dan post ni. Peace and music ye dak? Kadang-kadang gua poser jugak mereblog-reblog secara konon-konon ni.