Nov 1, 2010

Nota: Purple Haze- Jimmy Hendrix

Purple haze telah surut petang tadi. Purple haze yang melanda gua itu hari-selama berminggu-minggu. Purple haze yang paling lama gua hadapi. Dan petang tadi, alhamdulillah, hujan lebat yang turun secara turbo, telah menghilangkan semuanya, telah mensucikan segalanya.

Sekarang barulah gua boleh melihat dengan jelas, merasa dengan penuh feel. Dan gua boleh semula membuat pertimbangan secara wajar, membezakan arah dan jalan. Pandangan yang kabur, yang menyesatkan telah hilang juga, sekali dengan hilangnya purple haze akibat hujan turbo petang tadi.

Cawan nescafe 'o' yang berwap-wap gua tatap dengan penuh harapan. Wap-wapnya itu kadangkala berubah bentuk, seperti yang bukan aku hajatkan. Marah juga aku masa itu. Nasiblah baik, hujan yang mengundang irama sereniti dan secawan nescafe 'o' makcik ds, tidak memungkinkan gua menyepak beberapa ekor kucing yang sedang melepak-lepak di ds, mencari teduh. Kucing itu sedang rancak berborak barangkali, pasal permainan ragbi dan softbal. Aku tak tau.

Purple haze yang penuh muslihat, yang memuaskan diri gua dengan penuh kepalsuan, yang membuatkan gua hilang arah, yang membuatkan kepala gua tak stabil. Telah surut petang tadi. Seiring dengan rat-ta-ta-ta-rat-ta-ta hujan turbo yang melanda bumi Seremban.
-Gua- 31/10-

P/s-membe gua ada seorang yang baru kehilangan bapak akibat kematian.

No comments: