Nov 30, 2010

Hippies, katanya hippies! Bahagian dua.

Dah tiga hari, masuk hari ni. Gua berkampung di woodstock. Mungkin bukan berkampung sebenarnya, berkhemah mungkin lebih tepat. Pagi untuk tidur, dan selebihnya untuk berkongsi idea, melayan jiwa dan menyeliratkatkan peluh dengan nikmat-nikmat lapang sementara yang gua dapat.

Gua tahu hari ketiga ini, hari terakhir untuk belon berbentuk bola yang bewarna hijau itu, aku hadamkan dalam ingatan. Untuk aku menikmati, kerana ini adalah hari terakhir festival di woodstock ini. Hey, hari ini hari ketiga.

Keadaan di woodstock tidak macam itu juga. Tidak bersih, berselirat dengan peluh dan hairband-hairband yang pelbagai warna. Woodstock tetap adalah syurga bagi mereka. tetapi tidak untuk gua. Gua melihat woodstock hari ini adalah sebuah padang festival yang berasap-asap dan penuh tangisan.

Ya bumi woodstock hari ini bergembira dalam tangisan. Tangisan yang hanya gua dan dia sahaja yang dengar.

Kumpulan kugiran bersilih ganti, lagu-lagu beterbangan di udara dan manusia yang menari-nari tiada lagi yang berhenti. Gua berharao hari ini tidak hujan.

Dan biarlah. Kadang-kadang aku ini terlalu bodoh untuk menjadi seorang kaukasid yang skizofrenic. Ataupun semitik yang menyangap darah mereka-mereka yang malang dari hidup.

Biarlah, hippies! katanya, Hippies!

No comments: