Sep 18, 2010

Satu Woi Ke Kau.

Gua pegang kemas-kemas parang panjang berhulu hijau, pusaka itu. Gua memang tak mau kasik lepas. Peluh di dahi gua dah mula nak bagi salam, mintak izin untuk memunculkan dirinya. Suasana kian tegang, diiringi bau kopi columbia dan roti bakar kluang. gandingan sarapan yang hebat betul-betul! Buat masa itu, pada masa itu.

Gua mudah orangnya. jarang sekali nak menghunuskan parang, mahupun keris. Gua takde le nak taksub sangat dengan matapelajaran silat dan seni-seni memperparangkan diri orang lain ni. Tapi kalau dah ke tahap macam ni, mau tak mau, gua kena bukak semula juga segala Common Sense yang gua dah ada sepanjang gua hidup ni. Bab nak membukak semula common sense ni yang paling leceh sekali.

Gua pegang kemas-kemas parang panjang berhulu hijau, pusaka itu. Gua memang tak mau kasik lepas. peluh di dahi gua dah mula nak membuat penempatan di pipi gua, dan ada segelintir dah mula berjinak-jinak dengan kawasan dagu gua. Suasana masih macam tadi, cuma diiring kali ini dengan alunan lagu separa keras, seperti caklempong dan juga ghazal. Kedengaran juga gemersikkan suara keras Kurt Cobain, sayup-sayup dari hujung gegendang telinga gua. 'Yeah-yeah-yeah' bunyiknya, suara Kurt Cobain itu.

Gua mudah orangnya. jarang sekali nak menghunuskan parang, mahupun keris. Gua takde le nak minat sangat kerja menghunus parang ni. Gua lebih minat kepada kerja-kerja yang lebih art, padu dan ringkas. Misalnya menggosok gigi, spanar tayar dan juga memotong rumput. Kerja-kerja yang macam itu tak perlu lah sangat nak mengeluarkan gua punya energi banyak-banyak. Cukup juga kalau sekadar melepaskan batuk di tangga, orang muda-muda kabor. Tapi kerja menghunus parang ni...

Gua pegang kemas-kemas parang panjang berhulu hijau, pusaka itu. Gua memang tak mau kasik lepas.



No comments: