Sep 18, 2010

Panggil apa?

Nyata jenis cakap laju-laju dan tiada henti bukan gaya gua. tapi lagi nyata kalau kau nengok aku bercakap tanpa henti dan muka rasa tak bersalah. Real=nyata. Real kah sangat? Itu satu persoalan yang baik, tapi tak cukup bijak. Mana boleh hal-hal seperti real ini dibincangkan dengan mudah dan sebegitu sahaja?

Ianya pun adalah satu taboo juga. pantang larang dan untuk membincangkannya perlu pengamatan yang tinggi. Ilmu di dada pun juga tak kurang perlu tingginya. kalau dilihat sekali pandang, benda yang real ni bukan mudah nak direalisasikan. Kalau setakat pakai cakap sahaja, akulah yang paling champion sekali. Sebab bukan susah sangat nak cakap benda-benda real macam tu. Apa yang kau cakap, kau keluarkan, serta merta boleh jadik real, tapi belum tentu boleh direalisasikan.

Ha kan. Perbincangan macam ni adalah satu jenis yang leceh dan weh. jenis macam ni, nescafe dan rokok, bukan kawan yang baik untuk kesihatan. Lagi-lagi waktu macam ni. Tak manis betul perangai macam tu, membahayakan kesihatan pula. Kalau nak diikutkan, orang yang berevolusi, itu orang normal. tapi ada juga manusia yang tetap memilih untuk resist, dan kekal sedemikian tanpa evolusi.

Eh tapi? Hak masing-masing dan kegemaran masing-masing. benda macam tu bukan satu persoalan lagi. Cuba cakap biawak-buaya-biawak-buaya. Sama susah juga seperti cakap kambing-lembing-kambing -lembing. Yang penting adalah mahu tak mahu. Orientasi, belakang kira. Sebab kalau kira depan-depan, orientasi juga adalah hal real dan real.

Menjadi satu taboo juga nanti.

Sekejap, kita patah balik semula, apa yang real tadi sebenarnya. Hakikat dan nilai real yang sebenarnya pun apa?

Kan, menjadi satu taboo juga nanti.

1 comment:

K I E R A said...

Seronok membaca,
Tapi tak faham apa
:D