Sep 19, 2010

Hey Hey Hey!

Selain daripada itu dan ini (baca sebagai; kosong dan tiada makna), malam ni gua betul-betul sedang berhadapan dengan bulan. Takdelah gementar dan gugup sangat berdepan dengan bulan ini. Biasa-biasa sahaja, lebih seperti aku dan dia ni sudah berkawan lama. Yang gua ingat, pertama kali gua ada hubungan sosial dengan bulan ialah masa gua kecil-kecil dahulu, kecil seperti mana, kecil seperti gua baru reti belajar kaedah-kaedah menangkap belalang secara indie.

Ya dahulu, gua punya hobi paling tinggi sekali adalah menangkap belalang secara indie. Waktu mesti petang, di perkarangan rumah gua dahulu. Barulah feel dan spirit nak menangkap belalang ni menaik. Waktu dahulu, gua kalau nampak bulan biasanya pada waktu malam. Ye lah, ada juga pada waktu siang, tapi jarang-jarang sebab gua kecil-kecil dahulu bangun lambat pagi pun adalah hobi juga.

Kalau gua nampak bulan dalam kereta, abah gua pandu, gua selalu membangkitkan soalan-soalan tentang bulan. Lantas gua punya hubungan sosial dengan bulan pun terjalin. Tu yang sekarang ni kalau gua berdepan dengan bulan, tahap gugupnya kurang. Namun begitu gua tiadalah sampai tahap nak berbual-bual dengan bulan. Cukup sekadar mendengar lagu-lagu butterfingers sahaja. Soalan seperti, "weh apesal bulan asik follow gua ni abah?", memang antara soalan-soalan spot yang paling top bapak gua nak jawab. Lagu wet blanket ni boleh tahan nostalgia dia. Tapi tak mendatangkan unsur-unsur sentimental kepada gua, Hey Hey Hey!

Bila gua kaji-kaji semula (baca sebagai; stalking), ucapan birthday melalui fesbuk ni pun jugak mendatangkan satu feeling yang best dan gua baru tau. Kalau nak diteruskan persoalan gua ingat gua malas nak soal lagi. Sebab mungkin, gua penat dan gua ingat nak tidur sahaja waktu-waktu sekarang ni. Hey Hey Hey! '

Soalan bermula dengan 'apa' ni memang jenis best untuk dilayan. Sama seperti melayan perasaan di tengah malam buta di kedai mamak sambil mengorder nes ais dan roti kosong. Cewaaaah. Gua perhatikan kedai mamak ni tak putus-putus masyarakat yang order air dan minum. Sekali lagi, kalau langit terang dan awan beri laluan, bulan turut melepak sekali, sambil-sambil memantulkan lampu matahari. Cewaaaah la lagi. Boleh?

Malam ini hujan kotak-kotak mancis turun dengan renyai-renyai tanpa diiringi petir yang mengganas. Cukup sahaja untuk memberikan gua dos mengantuk yang tinggi dan menguap dengan henti-henti. Hey Hey Hey!


No comments: