Mar 30, 2010

Melata.

Pagi tadi, kuning matahari. Lain macam. Duduk aku atas bukit. Ade peluh sebutir dua. Tak banyak, tapi selekeh. Dekat atas bukit tu. Panorama die dah lain macam. Nun jauh dekat bawah tu, aku nampak pelik-pelik. Pelik die memang x pelik sangat. Tapi boleh le kalau nak kata pelik. Sebab katanye Badiuzaman, pelik itu abstrak. Sebelum dia tersungkur, kene tiup dengan Wakarima.

Pagi itu, kancilnye banyak lain macam. Banyak... Ah malas nak sambung.
Wakarima. Orekareka. Orekareka.

Kalau aku bawak busur sama anak parang. Aku ingat tak daya aku nak tusuk kancil-kancil itu.

Giler ke? Keras beb. Lagipun kancil-kancil tu, dekat atas padang. Berjuta-juta hendaknya. Tak sampai juta, berpuluh je. Ada yang nak naik bukit, ade yang nak masuk kandang, ada yang nak main pusing-pusing. Semuanya pun kancil. Semuanye pun Kancil. Semuanye pun keras. Isk.Isk.Isk.

Kalau aku bawak busur sama anak parang. Aku ingat tak daya aku nak tusuk kancil-kancil itu.


Kadang-kadang, kancil naik bukit, main ribas-ribas. Ada jugak yang main 'a.e.i.o.u. batang kayu' dekat padang.
Tenang je muka. Ye lah... Kancil.

2 comments:

woweeee said...

HA HA HA,driving class :))

kancil bagus daripada viva mcm haram tu!

demang said...

dekete viva ke syal????bru r ni